برنامه‌های فرهنگی نوروز در طاق‌بستان و بیستون بی‌نظیر بود/ بازدید 2 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: در نوروز امسال برنامه‌های خوب، بانشاط و خلاقانه‌ای در کرمانشاه برگزار شد که رضایتمندی گردشگران و میهمانان نوروزی را به دنبال داشت.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی با اشاره به پایان سفرهای نوروزی، اظهار کرد: در نوروز امسال تلاش کردیم تا با اجرای برنامه‌های متنوع، خلاقانه و شادی بتوانیم کرمانشاه را خوب به گردشگران معرفی کنیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: از حدود یک ماه پیش از شروع تعطیلات نوروزی با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر برنامه‌ریزی‌هایی را با تشکیل کمیته‌های ۱۰ گانه آغاز کردیم. 

او ادامه داد: با شروع تعطیلات نوروز برنامه بدرقه از اولین گروه مسافران نوروزی کرمانشاهی و استقبال از نخستین گروه میهمانان نوروزی را در محل فرودگاه و راه‌آهن برگزار کردیم. 

فرمانی تصریح کرد: در ورودی‌های استان با استقرار کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و نصب بنرهایی ضمن خوش آمدگویی به مسافران نوروزی، راهنمایی‌هایی درخصوص جاذبه‌های گردشگری استان و توصیه‌های سفر به آن‌ها انجام شد. 

او گفت: با ورود هر مسافران نوروزی به استان یک پیامک برای او ارسال می‌شد که در آن آدرس سامانه کرمانشاه گشت قید شده بود تا گردشگران بتوانند با ورود به آن اطلاعات کاملی را از جاذبه‌های گردشگری و تاسیسات گردشگری استان دریافت کنند. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات توزیع بروشور، کتابچه و نقشه کرمانشاه و جاذبه‌های آن بین مسافران نوروزی بود، عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ هزار برشور، کتاب و نقشه تهیه و در ورودی‌های شهر بین مسافران نوروزی توزیع شد. 

او افزود: همچنین برای معرفی صنایع‌دستی استان جمعا ۲۷۰ غرفه در ورودی شهرها و پایگاه‌های ملی و جهانی استان برپا شد. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه به اجرای برنامه نوروزگاه در پنج پایگاه ملی و جهانی استان اشاره کرد و گفت: در بیستون برای نخستین‌بار با پای کار آمدن بخش خصوصی جشنواره نوروز ملی را با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان برگزار کردیم که کاری جدید و خلاقانه بود. 

او افزود: زیپ‌لاین، بالن سواری، پاراگلایدر سواری، نمایشگاه صنایع‌دستی، سالن‌های تیراندازی، برپایی سیاه چادر، اجرای زنده رادیو کرمانشاه بخشی از برنامه‌های این جشنواره در بیستون بود. 

فرمانی ادامه داد: در پایگاه ملی طاق‌بستان نیز برنامه دف‌نوازی، تنبور نوازی، اجرای شاهنامه‌خوانی کودکان، جشنواره اقوام، نمایشگاه صنایع‌دستی، برپایی خیمه معرفت، برگزاری مسابقه قرآن بخوان جایزه بگیر، نصب چادر نماز برای بانوان و آقایان، نصب چادر استراحت و محل شیردادن برای مادران دارای نوزاد شیرخوار، غرفه کودک و غرفه سلامت، تاکید بر لزوم رعایت شئونات اسلامی و اهدای گلونی به بانوان بی‌حجاب، بازدید رایگان از محوطه برای بانوان محجبه، جلوگیری از ورود حیوانات خانگی همراه بازدیدکنندگان به داخل محوطه، برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی با عنوان "طاق بستان در گذر زمان"و راه‌اندازی غرفه عکاسی با لباس محلی  از جمله مهمترین برنامه‌های نوروزی بود. 

او یکی از برنامه‌های شاخص در این محوطه تاریخی را برگزاری مراسم‌ و آیین‌های مذهبی همچون برپایی نماز جماعت و تاکید کارکنان میراث‌فرهنگی بر لزوم حفظ شئونات اسلامی و حجاب از سوی بازدیدکنندگان در این محوطه عنوان کرد و گفت: اجرای چنین برنامه‌هایی باعث شد تا از سراسر کشور پیام های قدردانی و تشکر زیادی از سوی مردم خداجو و امت شهید پرور از نقاط مخنلف ایران دریافت کنیم. 

فرمانی گفت: در سایر پایگاه‌های ملی و جهانی استان یعنی معبد آناهیتا، محور ساسانی و منطقه اورامانات نیز برنامه های مختلفی برگزار شد. 

فرمانی با بیان اینکه در ایام نوروز نزدیک به 2 میلیون نفر گردشگر از جاذبه‌های کرمانشاه بازدید کرده‌اند، گفت: حدود ۳۰۰ هزار مسافر نوروزی در مراکز اقامتی استان اسکان پیدا کرده‌اند. 

او تاکید کرد: امسال علاوه بر مراکز اقامتی رسمی زیر نظر اداره‌کل، حدود ۱۱۰ مدرسه و سه پارک برای اسکان در نظر گرفته شد. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، گفت: امسال شهرداری کرمانشاه با استقرار 2 اتوبوس گردشگری را در محل مراکز اسکان کرمانشاه تورهای رایگان گردشگری شهری را برگزار کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020113417596

برچسب‌ها