واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از سیاست‌های دولت سیزدهم است

مهندس ضرغامی گفت: سیاست دولت مردمی واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی به بخش خصوصی است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جمع مردم شهر دهدشت در بافت تاریخی بلادشاپور اظهار داشت: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد، مردمی صادق، متواضع، ولایت‌مدار، مؤمن و دلسوز و الگوی خوبی برای کل ملت ایران هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به بازدید از باغ چشمه‌بلقیس چرام، گفت: این باغ، مکان گردشگری ارزشمند و کلکسیونی از بهترین گونه‌های گیاهی است و تلاش می‌کنیم اعتباری برای ساماندهی آن قرار داده شود و از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهیم از نزدیک در این مکان حضور یابد و در ساماندهی این باغ مشارکت کند.

ضرغامی با تقدیر از پیگیری‌های حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در خصوص بافت تاریخی دهدشت، ابراز کرد: سیاست دولت مردمی آیت‌الله رئیسی واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی به بخش خصوصی است.

او با بیان اینکه بخش خصوصی تحت نظر ما بناهای تاریخی را مرمت کرده و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: این کار به سرعت در حال انجام است و تاکنون بهره‌برداری بناهای زیادی از طریق صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار شده است که هم‌اکنون در بهترین وضعیت ممکن قرار دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: بهره‌برداری از کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت نیز به بخش خصوصی واگذار شده و در آینده نزدیک باید جزو زیباترین کاروانسراهای کشور و باعث افتخار مردم دهدشت شود، ضمن اینکه وزارت میراث‌فرهنگی نیز هر حمایتی لازم باشد انجام می‌دهد.

مهندس ضرغامی اضافه کرد: از مدیرکل میراث‌فرهنگی خواستیم بناهای دیگر را که قابلیت بهره‌برداری توسط بخش خصوصی را دارند بررسی کنند.

او یادآور شد: از رئیس پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی می‌خواهیم از طریق یک تیم پژوهشی قوی آخرین پژوهش‌ها را درباره پیشینه بافت تاریخی و کاروانسرای این بافت انجام دهد که عقبه تاریخی آن به طور دقیق مشخص شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بافت‌های تاریخی است از یک طرف باید حفظ شوند و از طرف دیگر اعتبارات دولتی و بودجه عمومی اقتضای بسیاری از این اقدامات را ندارد که برای حل این مشکل دنبال راهکار هستیم.

مهندس ضرغامی بیان کرد: امروز برای تأمین اعتبارات لازم تملک همه اراضی درون بافت‌های تاریخی معذوریت دارد و این مشکل در برخی شهرها از طریق معاوضه زمین‌های دولتی در حال مرتفع شدن است.

وی ادامه داد: این اقدام در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ۱۴ مورد با پیگیری استاندار انجام شده و در مورد سایر اراضی درون بافت‌های تاریخی نیز انجام خواهد شد.

وزیر میراث‌فرهنگی افزود: در مورد زمین‌های کشاورزی که در تپه‌های تاریخی قرار دارند وزارت جهاد کشاورزی تعهد کرده است که زمین‌هایی از سازمان جنگل‌ها و مراتع به صورت معوض در اختیار کشاورزان قرار گیرد که مکان‌های تاریخی با توجه ویژه‌ای ساماندهی شود.

مهندس ضرغامی ادامه داد: در مورد بافت تاریخی دهدشت همین طرح را اجرا خواهیم کرد و با نگاه ویژه مسئولان و همکاری مردم و مشارکت بخش خصوصی به طور قطع این مکان در آینده دچار تحولات زیادی می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020228761146