به دنبال ثبت جهانی هگمتانه رونق اقتصادی در همدان  رقم می‌خورد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: به دنبال ثبت جهانی هگمتانه، رونق اقتصادی در همدان رقم می‌خورد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن معصوم علیزاده در جلسه ۱۸۷ صحن شورای اسلامی شهر همدان با موضوع «بررسی وضعیت ثبت جهانی و مرکز تاریخی همدان» که با حضور شهردار همدان و اعضای شورای شهر، در محوطه تاریخی هگمتانه برگزار شد، با تاکید بر به حرکت درآمدن چرخ های اقتصاد گردشگری با ورود آثار به لیست جهانی گفت: به نتیجه رسیدن پرونده همدان برای جهانی شدن به جذب اقتصاد بالا در حیطه درآمدهای ناخالص ارزی می انجامد و باعث توسعه پایدار و توسعه اقتصادی برای استان همدان می‌شود.

او ادامه داد: ثبت جهانی همدان یک اتفاق خجسته نه تنها برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است بلکه برای کشور عزیزمان ایران است و این اتفاق نه تنها برگ زرینی به برگ های فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم اضافه می کند بلکه دستاوردهای اقتصادی نیز به همراه دارد و از سویی، با ثبت میراث فرهنگی می توانیم از پشتوانه های مالی جامعه جهانی نیز بهره مند شویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان هم در ادامه با اشاره به اینکه همدان یک شهر تاریخی است و پتانسیل‌های لازم برای مطرح شدن در حوزه‌های جهانی را دارد، تصریح کرد: این هنر ماست که گامی برای بهتر شدن این شرایط برداریم.

معصوم‌علیزاده ادامه داد: معمولاً گردشگران مقاصد خود را از سایت جهانی یونسکو انتخاب می‌کنند و همدان با جهانی شدن می‌تواند به مقصد توریست‌های خارجی تبدیل شود.

او با بیان اینکه آنچه در هگمتانه وجود دارد دستاورد بشری است که‌ در طول 3‌هزار سال وجود داشته است، افزود: به دنبال ثبت جهانی رونق اقتصادی در شهر به وجود می‌آید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان با اشاره به اینکه به بخشی از پروژه‌های پرونده کمتر توجه شده است که باید در فرصت باقی مانده به سرانجام برسند، مطرح کرد: خوشبختانه ثبت جهانی از لفافه تک‌بُعدی بودن بیرون آمده و همه فعالان و دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه شهرداری اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است، اظهار کرد: میراث فرهنگی باید بناهایی را احیا و مرمت می‌کرد که این کار خوشبختانه در حال انجام است، ۲۳ پروژه مرمتی در بازار آغاز شده و در حال حاضر ۱۶ پروژه فعال در بازار داریم و مابقی هم در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

او با بیان اینکه نگاه ارزیاب یونسکو این است که آیا مدیریت واحدی برای حفظ، نگهداری و احیای پروژه‌ها در شهر وجود دارد یا خیر؟ گفت: حذف سواره‌ و تخریب طبقات مازاد حوزه هنری دو مانع جدی پرونده است که باید در زمان مقرر انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان اقناع‌سازی را یکی از ضرورت‌ها دانست و تصریح کرد: مردم باید متوجه شوند با ثبت جهانی هگمتانه اقتصاد شهر همدان حرکت رو به جلو خواهد داشت.

معصوم‌علیزاده مطرح کرد: ثبت میراث در سطح جهانی موجب می شود که آثار تاریخی و فرهنگی ما در جامعه جهانی دیده شود، از پشتوانه های بازسازی و تبعات آن بهره مند شویم، گردشگرانی به کشورمان جذب شوند و همه این ها به معنای ارتقای سطح درآمدهای ناخالص ملی و داخلی و در نهایت روندی برای توسعه اقتصادی و توسعه پایدار خواهد بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020303889685