بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی اصفهان فرصتی برای هم‌گرائی ملی

هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی و پاسداشت هفته صنایع‌دستی، بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور 31 استان کشور در محل مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان برپا شد که خود فرصتی برای هم‌گرائی ملی در راستای توسعه اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و هنر به شمار می‌رود.

بی‌تردید صنایع‌دستی یا هنرهای دستی، فعالیتی ارزشمند و فرهنگی و درعین‌حال هنری است که برگرفته‌شده از فرهنگ و تمدن مردمان سرزمین‌های مختلف به شمار می‌رود. با این وصف هر حرکتی درزمینهٔ توسعه این فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقدامی ارزشمند در راستای توسعه این صنعت فرهنگی و هنری به شمار می‌رود.

بدون شک صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برگرفته‌شده از تفکر نیاکان خداجوی درزمینهٔ حفظ آداب‌ورسوم و خرده‌فرهنگ‌های هر منطقه است، لذا در کشور ایران و در هر گوشه آن‌که بنگریم، هنرهای دستی و هنرهای سنتی ارزشمندی را می‌بینیم که حاصل تلاش‌های نیاکان در راستای ماندگاری و مانایی در تاریخ پرفراز و فرود این سرزمین است.

امسال و بر اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده و در یک ابتکار جدید و در راستای تمرکززدائی از پایتخت، برنامه‌های پاسداشت هفته صنایع‌دستی به‌صورت منظم در استان‌ها برگزار شد. با توجه به اینکه اصفهان از یکسو دومین شهر جامع صنایع‌دستی جهان به شمار رفته و از سوی دیگر نزدیک به یک‌سوم صنایع‌دستی فعال جهانی در پهنه فرهنگی این استان بزرگ واقع‌شده، با هماهنگی معاونت محترم صنایع‌دستی کشور و مسئولان وزارتخانه مقرر شد تا برنامه‌های روز جهانی صنایع‌دستی و ایام پاسداشت هفته صنایع‌دستی از اصفهان آغاز شود.

با توجه به این نکته همکاران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با همکاری و مساعدت همکاران وزارتخانه به‌ویژه همکاران معاونت صنایع‌دستی کشور، برنامه‌های اصلی خود را در دو حوزه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و اجرای یک گذر فرهنگی و هنری در کنار سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری مربوط به این هفته متمرکز نمودند.

بر این اساس برای برگزاری این نمایشگاه اماکن مختلفی بررسی و درنهایت چنین تصمیم‌گیری شد که بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل باغ بزرگ جهان‌نما و در جنب بنای زیبا و منحصربه‌فرد کاخ چهلستون برگزار شود. با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی و هنری در این مجموعه، همکاران به‌سرعت دست‌به‌کار شده و برگزاری نمایشگاه و گذر فرهنگی پس از بحث و تبادل‌نظر و رایزنی با نهادهای مختلف شهری و استانی در دو بخش باغ جهان‌نما و باغ کاج تصویب شد. لذا گذر فرهنگی و هنری در محل باغ کاج، باقیمانده از باغ‌های دولت‌خانه عصر صفوی در محور شرقی، باغ جهان‌نما و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل باغ جهان در ضلع شرقی کاخ چهلستون و در پیرامون استخر عظیم این کاخ اجرا و در شامگاه بیستم خردادماه با حضور وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان استان رسماً افتتاح شد.

این نمایشگاه در قالب 106 غرفه شامل 72 غرفه عرضه صنایع‌دستی و 34 غرفه در قالب کارگاه تولید صنایع‌دستی تجدید آموز، جمعاً به تعداد 106 غرفه به مدت یک هفته در شهر تاریخی اصفهان در حال برگزاری است.

نکته بسیار مهم در خصوص این نمایشگاه مشارکت هنرمندان 31استان کشور در این نمایشگاه و برگزاری آن نه در پایتخت بلکه در اصفهان است، لذا حضور و همراهی هنرمندان اصفهانی با هنرمندان 30 استان کشور و استقبال گردشگران خارجی و شهروندان اصفهانی گامی ارزشمند در راستای ایجاد همگرایی ملی در قالب فرهنگ و هنر است. با توجه به تمهیدات به‌عمل‌آمده، ضمن اجرای برنامه تبلیغات شهری، همه‌شب به‌صورت زنده فعالیت‌های این نمایشگاه از سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز اصفهان برای 5 میلیون نفر جمعیت استان اصفهان پخش می‌شود و در این برنامه فرهنگی و هنری تلاش شده تا هنرهای دستی و سنتی تمامی کشور معرفی شوند که این خود نقش مهمی در آشنایی مردم فلات مرکزی ایران باهنرهای دستی و سنتی سایر استان‌ها ایفا نموده و از سوی دیگر هنرمندان سایر استان‌ها در یک فرصت برابر به عرضه محصولات فرهنگی و هنری خود در قلب ایران بزرگ می‌پردازند، لذا امیدواریم با این تجربه فرهنگی و هنری گامی ارزشمند در راستای توسعه هنرهای دستی و سنتی هنرمندان ایفا کرده و به افزایش همگرایی ملی منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402032523184

برچسب‌ها