کارگاه آموزشی مشهد در تاریخ در آرامگاه نادرشاه افشار برگزار شد

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نادری گفت: کارگاه آموزشی «مشهد در تاریخ» ویژه مستندسازان و فیلمسازان سراسر کشور در این مجموعه برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، حسین ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: سلسله رویدادهای «روایت شهر» با همکاری موسسه فرهنگی شهرآرا و حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نادری تصریح کرد: برگزارکنندگان سلسله رویدادهای موسوم به «روایت شهر» بر این باور هستند که آشنایی با هویت نیاز اصلی فضای فرهنگ عمومی مشهد است و پاسخ به این نیاز را باید در روایت تصویری مشهد جستجو کرد، بنابراین موزه و آرامگاه نادرشاه افشار و آرامگاه کلنل محمدتقی خان پسیان به عنوان یکی از عناصر اصلی هویت شهر مشهد، از جایگاه والایی برخوردار است که ضرورت جلب توجه هنرمندان به ویژه مستندسازان و فیلمسازان را دو چندان می‌کند. به جرأت می توان مدعی شد که آرامگاه نادرشاه افشار بعد از مضجع منور رضوی، دومین جاذبه گردشگری فرهنگی و تاریخی در بافت مرکزی شهر مشهد بوده و در طول حدود 300 سال گذشته تبدیل به بخشی از خاطره جمعی مردم مشهد شده است.

او افزود: این مراسم و کارگاه آموزشی که با شرکت بیش از 70 فیلمساز و مستندساز از سراسر کشور برگزار شد.

هم‌چنین جواد نوائیان رودسری پژوهشگر تاریخ مشهد و روزنامه‌نگار به‌عنوان مدرس در این کارگاه حضور یافته و در دو محور اصلی به ایراد سخن پرداخت.

او در محور نخست معرفی آرامگاه نادرشاه افشار و مدفن کلنل محمدتقی خان پسیان با تأکید بر نقش این دو بزرگ‌مرد در بستر تحولات تاریخی 300 سال اخیر مشهد اشاره و جایگاه این مجموعه تاریخی در هویت و فرهنگ امروز مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

نوائیان رودسری در دومین محور نیز به صورت کلی به تاریخ شهر مشهد اشاره کرد و گفت: مشهد از نخستین روزگاران شکل‌گیری، رخدادهای تاریخی مهمی را پشت سر گذاشته است که امروزه اثر آن هم‌چنان دیده می‌شود.

پژوهشگر تاریخ مشهد به فیلمسازان و مستندسازانی که قصد ورود به عرصه تولید آثار هنری در پیوند با شهر مشهد دارند، توصیه کرد: هویت شهر مشهد بر محوریت مضجع منور رضوی و مذهب شیعه شکل گرفته است، اما باید توجه داشت که تاریخ و سرگذشت این دیار کهن سال در دیگر عرصه‌ها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که در صورت بیان صحیح و هنرمندانه آن، برای مخاطب بسیار شنیدنی خواهد بود. زیرا هویت تاریخی و فرهنگی شهر مشهد در پیوند با یک مکان و یا یک فرد خاص نبوده است و در طول تاریخ آن مکان رویدادها و قهرمانان گمنام و کمتر شناخته شده‌ای نقش آفرینی کرده‌اند.

گشت بازدید از موزه، معرفی مهم‌ترین اشیای موجود در موزه آرامگاه نادرشاه، تشریح ویژگی های معماری بنای آرامگاه نادرشاه، حضور بر مزار کلنل محمدتقی خان پسیان و گرامی‌داشت تلاش‌های این آزادی‌خواه و مبارز ضد استعمار پایان بخش این کارگاه آموزشی 3 ساعته بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060100053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha