صنعت گردشگری فارس همواره نیازمند بهره گیری از توان علمی و کارشناسی دانشگاه‌هاست

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت از ضروری‌ترین و مهم‌ترین امور است که متأسفانه کم‌تر به آن توجه می‌شود و صنعت گردشگری که از صنایع پیشران در استان فارس محسوب می‌شود همواره نیازمند بهره گیری از توان علمی و کارشناسی دانشگاه‌هاست.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، نشست مشترک دانشگاه و میراث فرهنگی با حضور هیات رئیسه مؤسسه آموزش عالی آپادانای فارس و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس روز یکشنبه 30 مهرماه 1402 برگزار شد.

سید مؤید محسن نژاد در این نشست گفت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در جهت پیشبرد علمی و اصولی فعالیت‌های اجرایی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت و توسعه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت از ضروری‌ترین و مهم‌ترین امور است که متأسفانه کم‌تر به آن توجه می‌شود و صنعت گردشگری که از صنایع پیشران در استان فارس محسوب می‌شود همواره نیازمند بهر ه گیری از توان علمی و کارشناسی دانشگاه‌هاست.

او بیان کرد: در کنار توجه به توسعه صنعت گردشگری و رونق صنایع‌دستی یکی از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی، حفاظت و صیانت از داشته‌ها، آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی است که در این راستا و برای حفظ و نگهداری بناهای ارزشمند و عناصر موجود در بافت تاریخی شیراز خوشبختانه در سال جاری باهمت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و تلاش این اداره کل و مجموعه استان ثبت بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی ایران انجام شد که با دست یافتن به این موفقیت بزرگ این بافت ارزشمند تاریخی ایران وجهان بیش‌ازپیش حافظت و نگهداری می‌شود.

محسن نژاد ادامه داد: به دلیل نبود فرهنگ‌سازی مناسب، این‌طور تصور می‌شود که ثبت آثار تاریخی یک عامل بازدارنده برای توسعه و بهسازی محسوب می‌شود، اما فرهنگ‌سازی و آشنا سازی عموم با مزایایی که حفاظت از آثار، بناها و بافت‌های تاریخی، فرهنگی برای متحول‌شدن اقتصاد جامعه در پی دارد. می‌تواند در افکار عمومی اثرگذار باشد و طیف‌های مختلف را با تفکر حفاظت از میراث فرهنگی هم‌صدا کند؛ که دانشگاه می‌تواند به‌عنوان یک بازوی فرهنگی قوی در اشاعه و ترویج این فرهنگ گام‌های مؤثری بردارد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: حمایت از جوانان و دانشجویان و ایجاد زمینه برای توسعه و ترویج علم و دانش از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌ها است که در این زمینه آماده همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هستیم.

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه آپادانای شیراز نیز ارتباط بیش‌تر دانشگاه و میراث فرهنگی را مقوله‌ای مهم برای توسعه صنعت گردشگری، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی برشمرد و گفت: موسسه آموزش عالی آپادانا با دارا بودن 450 استاد برجسته در بیش‌تر رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی ازجمله معماری، شهرسازی، عمران، مرمت، طراحی داخلی، فنی مهندسی و هنر ازجمله مراکز علمی و پژوهشی مهم به شمار می‌آید که می‌تواند با فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی مشترک در راستای تحقق مأموریت میراث فرهنگی با تمام توان همکاری کند.

 سید احمد جنابعلی جهرمی ادامه داد: موسسه آموزش عالی آپادانا از مهرماه 1387 با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری و باهمت جمعی از اساتید نمونه و برجسته دانشگاه شیراز فعالیت‌های آموزش و پژوهشی خود را آغاز کرده است که از طریق آزمون سرا سری سازمان سنجش آموزش کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین پذیرش‌های بدون آزمون این سازمان به بجزدر مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو می‌پذیرد.

جهرمی ادامه داد: هدف از تعامل و همکاری با میراث فرهنگی در راستای گسترش فضای آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان است تا بتوانیم نسل آینده را در راستای پاسداشت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری به‌خوبی آموزش دهیم و از ظرفیت‌های میراث فرهنگی در جهت آموزش بهتر نسل جوان بهره ببریم.

او گفت: موسسه می‌تواند در زمینه امور پژوهشی، انتشارات، برگزاری کنفرانس های علمی و تخصصی همسو با محورهای فعالیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این اداره کل همکاری کند.

در پایان این نشست پیش نویس تفاهم نامه همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس و موسسه آموزش عالی آپادانا تهیه شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402073001933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha