آغاز بازپیرایی اثر تاریخی مسجد جامع نیشابور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: اقداماتی مرمتی با همراهی هیئت امنای مسجد جامع، الحاقات غیر اصولی و ناهمخوان این اثر تاریخی برچیده و مطابق با الگوی اولیه بنا مرمت و بازپیرایی می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، کمال خانی با اعلام این خبر افزود: اثر تاریخی مسجد جامع نیشابور قدیمی‌ترین بنای ارزشمند تاریخی با قدمت ۵۰۰ سال مربوط به دوره تیموری (۸۹۹ ه،ق) است که در مرکز بافت تاریخی شهر و در محور فرهنگی تاریخی خیابان امام خمینی  نییشابور قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور ادامه داد: این بنای فاخر و باشکوه از جمله بناهای تاریخی همراه با دو ایوان عظیم با شاهکاری از تزئینات وابسته به معماری و آجرکاری‌های برجسته با نقوش گلنداز، کاربندی، رسمی‌بندی و گوشه سازی‌ها درطاق و گنبد که از ویژگی‌های هنر آن دوران به شمار می‌آید که به همت پهلوان علی کرخی فرزند بایزید کرخی احداث شده است.

خانی یادآور شد: قرار گرفتن این اثر تاریخی در مجاورت بازار تاریخی سرپوشیده، مدرسه علمیه گلشن، بافت و محلات قدیمی اهمیت آن را دو چندان کرده است.

او با اشاره به مرمت‌های گذشته در این اثر تاریخی تصریح کرد: پیش از این مرمت‌هایی از جمله مرمت واستحکام بخشی  ایوان‌ها، بام‌سازی سنتی به متراژ حدود سه هزار متر مربع، مرمت تزئینات، بدنه، طاق ،تویزه و گنبد شبستان‌ها (حدودسه هزار مترمربع)، مرمت بدنه بیرونی (متراژ حدودهزار و 200 مترمربع)، مرمت ایوان‌ها، اجرای کانال دفع رطوبت درشبستان و دیوار بیرونی بنا به متراژ حدود هزار و 500 متر طول انجام شده است.

خانی اظهار کرد: امسال نیز عملیات پاکسازی اقدامات ناهمخوان که طی سال‌های گذشته انجام شده از جمله استفاده از سنگ و اندود گچ و سیمان در بدنه ایوان شمالی و هشتی ایوان ورودی که باعث آسیب به بنا شده، برچیده و این اثر تاریخی به هویت اصلی خود همان «بنای آجرکاری»  باز می‌گردد.

مسجد جامع نیشابور به شماره ۳۱۷ به تاریخ 21 آبان سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است

انتهای پیام/

کد خبر 1402090600338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha