احیای بافت تاریخی شهر سمنان با مشارکت صندوق توسعه و احیا

شهردار سمنان گفت: ما برای احیای بافت تاریخی سمنان آمادگی داریم که با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان، تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه و احیا امضا کنیم.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، حسین موسوی، شهردار سمنان گفت: تعامل خوبی بین مجموعه وزارت و اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان با شهرداری وجود دارد و ما برای احیای بافت تاریخی سمنان آمادگی داریم که با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان، تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه و احیا امضا کنیم.

موسوی با اشاره به وجود ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی در شهر سمنان ادامه داد: چندین خانه تاریخی نیز در تملک شهرداری سمنان است که آماده‌ایم به کمک صندوق، برای احیای آن از مشارکت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده کنیم.

او افزود: تعدادی از این بناها نیز وجود دارند که مرمت و احیای هر کدام، با اعتبار حدود سه میلیارد تومان قابل انجام است. برخی از آنها دارای ارزش تاریخی و برخی دیگر نیز ارزش میراث فرهنگی دارد.

شهردار سمنان ادامه داد: سال ۱۳۹۸، اداره کل میراث فرهنگی سمنان بدون هماهنگی با شهرداری سمنان، ۳۵۷ هکتار از ۵۷۴ هکتار بافت فرسود منطقه را به عنوان بافت تاریخی اعلام کردند اما مطابق با طرح جامعه شهرداری سمنان، ۴۲ هکتار بافت تاریخی داریم و همین امر باعث شده تا محدودیت‌هایی برای بافت فرسوده پیش بیاید.

موسوی با اشاره به وضعیت نابسامان بافت فرسوده سمنان، بیان کرد: این بافت در حال نابودی است و باید هرچه زودتر مرمت و احیا شود. بسیاری از بناهای این بافت، جنبه تاریخی ندارند ولی جزو میراث فرهنگی بوده و از این لحاظ ارزشمند هستند.

سمنان، هشتمین پایتخت کتاب ایران / قدردانی سفیر عربستان از شهرداری سمنان

شهردار سمنان با بیان نقش این منطقه در رشد و پرورش افراد فرهیخته در تاریخ کشور یادآور شد: سمنان در گذشته به دارالوزرا معروف بوده و بزرگان و دانشمندان بسیاری از این شهر رشد کردند و خدمات زیادی ارائه کردند.

موسوی خاطر نشان کرد: در آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتابخوانی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان‌ماه سال جاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، سمنان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد.

او اضافه کرد: در پی این اتفاق، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میهمانانی را به سمنان دعوت کردند که از جمله این میهمانان، سفیر کشور عربستان بود و او با بازدید از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی و تاریخی سمنان، بدین شهر علاقه‌مند شده و تقدیرنامه‌ای را نیز برای ما ارسال کردند.

تاسیس مرکز بین‌المللی همکاری شهرهای آسیایی مجاور با جاده ابریشم

موسوی با اشاره به شرکت در یکی از رویدادها در چین، به عنوان نماینده ایران و کسب آشنایی نسبی با فرهنگ و تمدن این کشور به صورت میدانی گفت: در راستای سفر به چین، تفاهم‌نامه‌ای را نیز با شهردار شینجیانگ امضا کردیم و پس از آن، با همکاری شورای شهر سمنان، یک مرکز بین‌المللی همکاری شهرهای آسیایی مجاور با جاده ابریشم را تاسیس کردیم.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر اتحادیه‌ای در حوزه گردشگری در چین تاسیس شد و یکی از شهرهای ایران باید در ارزیابی آن اتحادیه شرکت می‌کرد و ما به عنوان نماینده ایران در آن اتحادیه شرکت کردیم و پس از فرآیند ارزیابی‌، سمنان به عنوان نماینده ایران پذیرفته شد.

فهرست برخی از بناهای تاریخی تحت تملک شهرداری سمنان به همراه کاربری فعلی آنها به شرح زیر است: خانه نصیری (خانه فرهنگ محله جهادیه)، خانه کاشفی (خانه سلامت حافظ)، خانه جهان پناه (امور گردشگری)، خانه مداح یا حقیقت (خانه مفاخر)، خانه خطیبی (خانه روایتگری حوزه هنری)، خانه معماریان (خانه اسباب بازی کودک)، خانه رحیمیان (دفتر مشارکت مدیریت شهری و خانه گفت‌وگو) ، خانه دانایی (خانه موزه عکس سمنان و تمبر ملل)، خانه رنجبریان (ارتباطات و امور بین‌الملل)، خانه بهرامی (خانه باغ گردشگری کشاورزی)، خانه همتی (خانه باغ گل نرگس)، خانه طالب بیدختی (مجموعه اقامتی و پذیرائی یادمان مدرسه رودکی محلات)، خانه بهمن (مرکز پژوهشی اکوموزه سمنان)، خانه پورحسینی (خانه گردشگری سلامت)، گاراژ کلانتر.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110100057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha