محوطه ازبکی و ینگی امام می‌تواند از جاذبه‌های مهم گردشگری فرهنگی و تاریخی کشور باشند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به پیشینه چندین هزارساله استان البرز گفت: محوطه ازبکی و ینگی امام استان البرز می‌تواند از جاذبه‌های مهم گردشگری فرهنگی و تاریخی کشور باشد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، مصطفی ده‌پهلوان روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲در بازدید از غرفه استان البرز در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته اظهار کرد: ظرفیت‌های میراثی استان البرز در نزدیکی به تهران و در مسیر یک بزرگراه مهم ارتباطی است. محوطه‌هایی مانند ینگی امام و ازبکی که از شهرهای اوایل هزاره اول پیش ازمیلاد مسیح است  و بخش اندکی از آن‌ها کاوش شده می‌تواند جاذبه‌های مهم گردشگری فرهنگی و تاریخی باشد که نیاز به کاوش‌های بیشتری دارد.

به گفته رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۴۰۲ پژوهشگاه گروهی را به سرپرستی ملک زاده با تأمین مالی از استان به محوطه ازبکی اعزام کرد اما اینکه ابتدا زمینه‌های گردشگری و سایت موزه در این منطقه فراهم شود سپس کاوش‌های گسترده‌تری انجام شود، ضروری به نظر می‌رسد.

ده‌پهلوان افزود: باید یافته‌ها پس از کاوش حفاظت و پوشش داده شود و روایت‌گری آن نیز بسیار مهم است به گونه‌ای که اگر بافت‌های میراثی که از دل خاک بیرون می‌آیند، روایت خوبی با تکنولوژی جدید در آن اتفاق نیفتد ممکن است برداشت درستی از محوطه برای مردم حاصل نشود. بنابراین، این الزامات برای توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی ضروری است.

او با اشاره به اینکه محوطه ازبکی به واقع موقعیت بسیار استراتژیکی برای تبدیل به یک سایت موزه و پارک علم و فناوری در حوزه میراث فرهنگی دارد، تصریح کرد: پژوهشگاه پنج پژوهشکده مصوب و سه گروه پژوهشی دارد و معاونت فناوری و کاربردی‌سازی ما در حوزه پارک علم و فناوری باستانشناسی می‌تواند کمک‌های زیادی به استان البرز در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112701990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha