استقبال از تجارب بین‌المللی در حفاظت از آثار تاریخی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بر لزوم بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی در حفاظت از آثار تاریخی استان اصفهان تأکید و اظهار کرد که از این فرآیند استقبال می‌کنیم.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بعدازظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت‌ماه، اعضای گروه بین‌المللی  مرمت میراث فرهنگی (ایسکارسا) در سومین روز از سفر به استان اصفهان با امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان دیدار کردند.

این دیدار با حضور نیکلون اوگلون از متخصصین موسسه ایسکارسا،گورون آرون رئیس پیشین موسسه، مهرداد حجازی عضو موسسه، پروفسور پتی از دانشگاه سالرنو ایتالیا و جمعی از مدیران اداره کل در محل تالار نشست‌های اداره کل برگزار شد.

در این دیدار امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با ایراد سخنانی گفت: همگان می‌دانند که در همه مسائل علمی به‌ویژه علم مرمت می‌توان با بهره‌گیری از خرد جمعی نتایج مناسبی را در جهت حفاظت از آثار تاریخی به‌عنوان سند هویت یک جامعه به دست آورد.

او افزود: امروز در استان اصفهان بیش از ۲۲هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده که از این تعداد بیش از ۲هزار اثر تاریخی ملموس و ناملموس در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و در عین‌ حال ۱۷ اثر نیز در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و این در حالی است که روند ثبت میراث فرهنگی استان با سرعت ادامه می‌یابد، لذا هیچ‌گاه خود را از استفاده از تجارب بین‌المللی به‌ویژه کشورهایی که همانند ما از آثار تاریخی متنوعی برخوردارند بی‌نیاز نمی‌دانیم.

کرم‌زاده تصریح کرد: با توجه به تنوع آثار تاریخی در پهنه فرهنگی اصفهان، این اداره کل با همکاری صمیمانه سایر نهادهای ذی‌ربط تاکنون اقدامات مؤثری را در راستای مرمت، احیا و بازآفرینی این آثار انجام داده، با این‌ حال از تجارب بین‌المللی به‌ویژه در جهت مطالعات و پژوهش چگونگی حفاظت و بهره‌برداری مؤثر از این آثار استقبال می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تنها در این اداره کل بیش از۳۰۰ طرح مرمتی به سرانجام رسید، لذا انتقال تجارب دوسویه تجارب از یک‌سو به جذب اعتبارات ملی و بین‌المللی انجامیده و از سوی دیگر این نکته می‌تواند به حفاظت هرچه بهتر از ابنیه تاریخی از طریق گسترش ارتباطات بینجامد.

در این نشست توافق شد تا گزارشی از تجارب پیاده راه‌سازی مجموعه جهانی میدان امام (نقش‌جهان)، چگونگی ایجاد کانال‌های دفع رطوبت در پیرامون مسجد تاریخی امام( جامع عباسی) توسط اداره کل به ایسکارسا ارائه‌ شده و همچنین پیگیری برای جذب اعتبارات بین‌المللی در خصوص پژوهش‌ طرح‌های شاخص مرمتی اصفهان نیز توسط سازمان ایسکارسا پیگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020900420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha