بازدید معاون وزیر میراث‌فرهنگی از بافت تاریخی شهر قم

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، صبح امروز ۲۰ اردیبهشت‌ماه همزمان با سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان قم، از بخشی از بافت تاریخی شهر قم بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، جواد واحدی در این بازدیدها از نزدیک روند ساماندهی و مرمت بافت تاریخی شهر قم را با حضور مدیران و کارشناسان این اداره‌کل مورد بررسی قرار داد و با تعدادی از مغازه‌داران و اهالی این منطقه گفت‌وگو کرد.

مسجد جامع، سرای ملا حسین، بازار کهنه (بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان قم)، میدان کهنه و... از جمله بخش‌‎های بافت تاریخی شهر قم بودند که توسط معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد بازدید قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حاشیه این بازدیدها گفت: با اعتباری بیش از ۵میلیارد تومان، تکمیل مرمت سرای ملاحسین و میدان کهنه و اجرای فاز ۳ آن، با همکاری شهرداری قم در دستور کار و برنامه‌های سال جاری این اداره‌کل قرار گرفته است.

علیرضا ارجمندی با بیان این که طرح مرمت بنای تاریخی سرای ملا حسین شهر قم با نظارت دانشگاه علم و صنعت ایران انجام می‌شود، افزود: این محور تاریخی در بردارنده آثار مهم تاریخی است و می‌تواند به عنوان محور گردشگری و سوغات شهر قم مطرح شود.

او گفت: سرای ملا حسین در مجاورت راسته بازار و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی از جمله مسجد جامع، مسجد و منار میدان کهنه، مدرسه جهانگیر خان، مدرسه غیاثیه و امامزاده حمزه(ع) قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

او افزود: سامان‌دهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملا حسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی‌تاریخی مسجد جامع که قدمت دو گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد، در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. 

مسجد جامع شهر قم به شماره ۱۹۴ در ۹ مرداد سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در محله مسجد جامع، نزدیک دروازه ری سابق (بلوار عمار یاسر، کوچه ۱۵) قرار دارد. این مسجد، دوازدهمین مسجد جامع کشور است.

سرای ملاحسین از آثار دوره قاجار است که یکم آذر سال ۱۳۸۸ با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، در نزدیکی میدان کهنه و بازار کهنه (از دیگر آثار تاریخی قم) قرار دارد. سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل است.

«بازار کهنه» شهر قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال است و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و... را در خود جای ‌داده است. این بازار در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، جنب میدان کهنه قرار دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری (امروز) در قالب دومین سفر استانی خود به قم، به این استان سفر کرده است. نخستین سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان قم در روزهای ۹ و ۱۰ دی‌ سال ۱۴۰۰ انجام شده بود.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک؛ شش شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات؛ هفت بخش، ۱۳ دهستان و ۲۵۳ روستا است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403022001083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha