مشاور معاون صنايع‌دستي و هنرهاي‌سنتي کشور با بيان اين مطلب به ميراث آريا (chtn) گفت: يونسکو براي نخستين‌بار در بخش آسيايي که ما عضو آن هستيم، پروژه‌اي را به نام \"ثبت جهاني صنايع دستي\" تعريف کرده‌است.

\" محمدرضا بازغي\" افزود: پس از اعلام اين پروژه، از طريق روزنامه‌ها و فراخوان عمومي به معاونت‌هاي استاني و کساني‌که با اين معاونت در ارتباط هستند از هنرمندان خواستيم تا آثار خود را براي ما ارسال کنند.

وي ادامه داد: اين مهر با 6 معياري که از سوي سازمان يونسکو اعلام شده است به محصولات تعلق خواهد گرفت.

وي، بيان هويت فرهنگي،‌ملي و هنرهاي سنتي کشور از طريق آثار، نمايش خلاقيت هنرمند در ابداع طرح، ‌روش توليد، مواد به‌کار رفته در اثر و فرآيند توليد و رعايت حقوق انساني کارگران توليدي، عدالت محوري، استاندارد سازي مکان توليد و پرداخت به موقع دستمزد را از معيارهاي دريافت مهر اصالت ذکر کرد.

بازغي گفت: رابطه آشتي‌پذيري با طبيعت، قابل عرضه بودن در بازار بين‌المللي و استفاده از بهترين مواد اوليه و تکنيک در خلق آثار از ديگر معيارهاي دريافت مهر اصالت است.

وي ادامه داد: پس از اعلام فراخوان به معاونت‌ها و اعلام اين معيارها کارگاه آموزشي را با حضور کارشناسان صنايع دستي برگزار کرديم.

بازغي زمان آغاز اين اقدام را دي ماه سال گذشته اعلام کرد و گفت: در کارگاه آموزشي مقرر شد تا هنرمندان آثار خود را تا 10 خرداد 86 به معاونت استان‌ها ارسال کنند.

بازغي ادامه داد: در مرحله اول 220 اثر از 19 استان و 173 صنعتگر و هنرمند به صورت عکس به دست ما رسيد که در اين مرحله 150 اثر انتخاب شد.

مشاور معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور گفت: پس از ارسال خود اثر و کارهاي کارشناسي 37 اثر براي دريافت مهر اصالت يونسکو انتخاب شد.

وي تأکيد کرد: در مرحله نهايي حدود 30 اثر پس از بازبيني کارشناسان يونسکو به دبيرخانه اين سازمان ارسال مي‌شود.

بازغي خاطر نشان کرد : تا پايان تيرماه شناسامه آثار به صورت ايميل به يونسکو ارسال و پس از تأييد، خود اثر فرستاده خواهد شد.

اين مسئول معتقد است: حضور مديران و نماينده ايران در زمان ارائه اثر لازم است تا بتوانيم از آثارمان دفاع کنيم.

وي به مزاياي دريافت مهر اصالت نيز اشاره کرد و گفت: شرکت در وب سايت يونسکو و بازار فروش الکترونيکي اقلام توليدي صنعتگر نمونه، حمايت از اين اقلام جهت ثبت در سازمان مالکيت‌هاي معنوي، ‌شرکت در نمايشگاه‌هاي تجاري به منظور نمايش و فروش اين آثار از مزاياي دريافت اين مهر است.

وي تأکيدکرد: اعطاي گواهي بين‌المللي به هر يک از آثاري که توسط يونسکو واجد شرايط شناخته و به عنوان يک ابزار تبليغاتي داراي کيفيت و اصالت در بازارهاي جهاني معرفي شود از ديگر مزاياي دريافت اين مهر است.

بازغي، تبليغ آثار صنعتگران در بروشورها، کتاب‌ها و کاتالوگ‌ها و شرکت صنعتگران برگزيده در کارگاه‌هاي آموزش علمي يونسکو در زمينه بازاريابي و طراحي وب سايت را از ديگر مزاياي دريافت مهر اصالت عنوان کرد.

بنابراين گزارش، معرق چوب، تذهيب و نگارگري، قلم‌زني روي مس، مشبک چوب و شيشه، مينا کاري، زري بافي، سفال و سراميک،‌ حصيربافي،‌نقره کوبي، خراطي روي چوب، زيورآلات و مليله‌سازي از هنرهاي منتخب معاونت‌صنايع‌دستي براي دريافت مهر اصالت است.

M/H/113



انتهای پیام/

کد خبر 1386041922