به گزارش ميراث آريا(chtn)، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان در همايش توسعه پايدار ميراث معنوي ماسوله با بيان اين مطلب گفت:گردشگري يک صنعت وارداتي نيست، بلکه يک رويکرد داخلي، ملي و فرهنگي است.

\"محمد حسين مهدي‌پور\" با اشاره به اهميت روستاي تاريخي ماسوله افزود: ماسوله در گذشته بيش از سه‌هزار نفر سکنه داشته ولي به دليل غفلتي که در قبل شده امروز با تمدني بزرگ ،جمعيتي حدود 800 نفر دارد .

وي در ادامه گردشگري طبيعي را در منطقه بسيار حائز اهميت دانست و گفت: گردشگري طبيعي علاوه بر توجه به منابع طبيعي و ملي و ميراث فرهنگي ،اثر بسيار زيادي بر اقتصاد جوامع محلي دارد و ماسوله به عنوان روستايي منحصر به‌فرد و جهاني که معماري بومي آن همخواني با بستر طبيعي دارد امروزه خاستگاه گردشگران داخلي و خارجي است .

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان در مورد برخي تهديدات که ماسوله را تحت الشعاع قرار داده، بيان داشت: مرمت‌هاي غير اصولي و ناهماهنگ با ساخت و سازهاي ناهمگون، نورپردازي نامناسب و نصب تابلو‌هاي ناهمگون جزء تهديداتي است که به منزله يک هشدار تلقي مي‌شود.

مهدي‌پور در خصوص اداره روستايي تاريخي ماسوله گفت: با توجه به اينکه ظرفيت مهمانپذيري گردشگران در اين روستا محدود است بايد مديريتي يکپارچه و با ديد فرهنگي در اين منطقه اعمال شود تا ورود گردشگران با برنامه‌ريزي صحيح انجام پذيرد و خدمات ارائه شده، داراي کيفيت بالايي باشد زيرا اين امر علاوه بر ايجاد رضايت‌مندي سبب احساس امنيت در گردشگران خواهد شد.

وي در ادامه بيان کرد: طرح مطالعاتي جامع ساماندهي روستاي تاريخي ماسوله در دست بررسي است و با توجه به مصوبات هيأت دولت، ماسوله به عنوان يک منطقه نمونه گردشگري بين‌المللي با حفظ تمام شرايط معماري ،تاريخي و فرهنگي برگزيده شده است ،در همين ارتباط اعتبارات مناسبي در قالب وام‌هاي کم بهره و با سود 6 درصد براي مردم ماسوله در نظر گرفته شده است تا بتوانند خانه‌هاي خود را طبق ضوابط مرمت کرده و ظرفيت مسافر کاشانه‌ها را افزايش دهند.

S/H/104


انتهای پیام/

کد خبر 1386041966