\"اکبر عباس‌نژاد\" کاشي‌ساز مشهدي در گفتگو با ميراث آريا(CHTN)، تصريح کرد: در 14 سالگي در آستان قدس نزد استاد کار کاشي‌پز کاشي‌ساز مشغول به کار شدم و 63 سال است که در همين حرفه باقي‌مانده‌ام.

وي با بيان اينکه تا سال 1339 در مسجد جامع کوهرشاد در هنر کاشي‌سازي استغال داشته است، افزود: کار کاشيکاري بسياري از اماکن مذهبي و تاريخي استان خراسان وقت را به اتمام رسانده‌ام.

عباس‌نژاد در ادامه با اشاره به سختي کار و نداشتن تمايل جوانان به آموزش اين هنر- صنعت يادآور شد: در حال حاضر در استان خراسان رضوي تعداد کساني که در اين فن مشغول به فعاليت هستند بسيار اندک است.

هنرمند کاشي‌ساز مشهدي اماکن مذهبي و تاريخي کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: با اينکه در ايران اماکن مذهبي زيادي هست که همگي به تزيين و کاشيکاري نيازمندند، به گسترش اين حرفه کمتر توجه شده است.

وي تصريح کرد: کاشيکاري از روش‌هاي دلپذير تزيين معماري در تمام سرزمين‌هاي اسلامي است.

عباس‌نژاد در ادامه گفت: تحول و توسعه کاشي‌ها از عناصر خارجي کوچک رنگي در نماهاي آجري آغاز و به پوشش کامل بنا مي‌انجامد.

وي با بيان اينکه لعاب، مهمترين کاشي‌سازي است، تصريح کرد: لعاب سطحي شيشه‌اي مانند است که عملکرد تزييني و کاربردي دارد.

هنرمند کاشي‌ساز مشهدي افزود: کاشي‌هاي لعاب‌دار نه تنها موجب غناي سطح معماري مزين به کاشي مي‌شود، بلکه به عنوان عايق ديوارهاي ساختمان در برابر رطوبت و آب عمل مي‌کند.

يک کارگاه کاشي پزي هفت رنگ در کشور مالزي به همت اين هنرمند داير شده است.

عباس‌نژاد در پايان از مساجد شهر کوالالامپور و مساجد چند شهر ديگر مالزي به عنوان اماکني ياد کرد که کار تزيين آنها با کاشي را انجام داده است.

S/H/114



انتهای پیام/

کد خبر 1386050813