به گزارش ميراث آريا(CHTN)، \"حسين هاتفي‌فارمد\" که در مراسم گشايش نخستين نمايشگاه سراسري صنايع‌دستي لرستان سخن مي‌گفت، با اشاره به اينکه زنان قادرند بسياري از مشکلات جامعه را حل کنند، افزود: متأسفانه تاکنون به نقش اين عده در صنايع‌دستي توجه چنداني نشده است.

وي ادامه داد: با اينکه پس از انقلاب اسلامي زنان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار شدند، نقش اين عده در صنايع‌دستي تاکنون مغفول مانده است.

وي با تأکيد بر اينکه امروزه صنايع‌دستي ايران از نظر زيبايي و تنوع در تمام کشورهاي دنيا بي‌نظير است، توضيح داد: سرپنجه هنرمندان هر نقطه از اين سرزمين، آثاري را خلق مي‌کنند که موجب حيرت خارجي‌ها مي‌شود.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه حضور هنرمندان در تمامي بخش‌هاي صنايع‌دستي نشان از اتحاد، همبستگي، همدلي و همگرايي دارد، تصريح کرد: آنچه در آثار ديده مي‌شود چيزي جز ايمان و عشق هنرمندان به رشته‌هاي متنوع اين حوزه نيست.

هاتفي از صنايع‌دستي به‌عنوان نامي که تعاريف بسياري را به خود اختصاص داده‌است، ياد کرد و توضيح داد: صنعت اشتغالزا، ارزآور بدون ارزبري و درد ازجمله نام‌هاي صنايع‌دستي است که تيتر بسياري از روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده‌است.

هاتفي با اشاره به اينکه موضوعات متنوعي در دستور کار معاونت براي ارتقاي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي قرار دارد گفت: جايگاه صنايع‌دستي در اقتصاد کشور هنوز تبيين نشده و اين در حالي است که اقتصاد و صنايع‌دستي نقشي متقابل دارند و به‌زودي برجسته‌سازي اين هنر- صنعت و نقش آن در اقتصاد جامعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وي با تأکيد بر برنامه‌ريزي دقيق در حوزه صنايع‌دستي گفت: در آينده‌اي نزديک مشخص خواهد شد که چند درصد توليد ناخالص ملي به صنايع‌دستي اختصاص يافته و صنايع‌دستي کشور چه نقشي در مسائل اجتماعي ايفا مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه بخش عمده‌اي از هزينه‌هايي که دولت صرف برخورد با ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌کند به‌دليل نپرداختن به ‌صنايع‌دستي است، خاطرنشان کرد: علل و عوامل ناهنجاري به‌دليل آن است که ما در مبدأ به صنايع‌دستي نمي‌پردازيم با اين حال نقش مذکور درحال تبيين شدن است، چنانچه دولت نهم تنها دولتي است که تاکنون به رونق و گسترش رشته‌هاي صنايع‌دستي اهتمام جدي داشته است.

هاتفي همچنين نقش صنايع‌دستي در مسائل فرهنگي را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر ما بر اين باوريم که صنايع‌دستي حافظ هويت ملي ما است و هنر ايراني را جاودان مي‌کند پس جوانان ايران نيز براي خودباوري بايد توجه ويژه‌اي به رشته‌هاي متنوع اين حوزه داشته باشند.

اين مقام مسئول با توضيح اين مطلب که صنايع‌دستي جزو لاينفک حضور هر ايراني در سراسر دنياست، يادآور شد: کساني‌که از موزه‌هاي بزرگ دنيا بازديد کرده‌اند و فرهنگ و تمدن ايران‌زمين را در اين موزه‌ها ديده‌اند، مي‌دانند اگر صنايع‌دستي ما را از اين موزه‌ها بگيرند آنها ديگر چيزي براي افتخار نخواهند داشت.

وي ضمن ابراز تأسف از اينکه صنايع‌دستي بومي ايران در سرزمين خودش غريب افتاده است، گفت: تا زماني‌که توليدات اين حوزه به‌طور جدي در زندگي افراد جنبه کاربردي نداشته باشد، يعني هنوز اتفاق خاصي در صنايع‌دستي روي نداده است.

معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي کشور گفت: ما بازار 70 ميليون نفري کشور خودمان را براي رونق ناديده گرفته‌ايم، چنانچه آمار گمرک نشان مي‌دهد صادرات ما نيز اندک است و سال گذشته صنايع‌دستي و فرش تنها نيم ميليارد دلار صادرات اين حوزه را به خود اختصاص داده‌اند.

اين مقام مسئول با تأکيد بر جدي گرفتن صنايع‌دستي در صادرات افزود: براي فرهنگ‌سازي اين مهم بايد هنرمندان را تشويق کرد که در نمايشگاه‌هاي ملي و داخلي حضور فعال داشته باشند.

وي با تأکيد بر اينکه نمايشگاه‌هاي فعلي مطلوب دولت نيست گفت: بسياري از مسئولان از محدوديت‌ در برپايي نمونه‌ها گله‌مند هستند و اميدواريم سال آينده تمام استان‌ها نمايشگاه خود را در فضاي مناسبي برگزار کنند تا بازديدکنندگان به آساني بتوانند با توليدات صنايع‌دستي ساير استان‌ها آشنا شوند.

هاتفي با تأثيرگذاري رسانه‌هاي مکتوب، صدا و سيما و خبرگزاري‌ها اشاره کرد و افزود: هر کس که در معرض صنايع‌دستي کشور تأثيرگذار باشد به نوعي خود را وارد اين عرصه کرده است.

معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي ادامه داد بيمه هنرمندان در دولت نهم در دست پيگيري است و دولت درصدد است هر چه سريعتر مصوبه ايجاد بازارچه‌هاي صنايع‌دستي و شهرک‌هاي صنعتي را براي تمام استان‌ها به سامان برساند.

ها
تفي از چين به‌عنوان مهمترين کشور که بازار صنايع‌دستي دنيا را در اختيار گرفته است،‌ ياد کرد و گفت: دليل موفقيت اين کشور در نيازسنجي دقيق آنان خلاصه مي‌شود.

وي ضمن انتقاد از منسوخ شدن رشته‌هاي اصيل ايراني کشور يادآور شد: رشته‌هاي صنايع‌دستي باقيمانده نيز هنوز نتوانسته‌اند به جايگاه واقعي خود در کشور دست يابند.

اين مقام مسئول از فرم و رنگ صنايع‌دستي به‌عنوان فاکتورهايي که بايد از اين پس مورد توجه قرار گيرند، نام برد و تصريح کرد: از آنجا که در خدمت توليدکنندگان صنايع‌دستي هستيم و با بخش خصوصي نيز رقابت نمي‌کنيم بدون شک، به‌زودي شاهد توجيه اقتصادي صنايع‌دستي در کشور خواهيم بود.

M/111

انتهای پیام/

کد خبر 1386052119