به گزارش ميراث آريا(CHTN)، و به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين مراسم \"سيدمهدي موسوي\" مدير پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي و معاونت پژوهي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي،
\"فرهنگ فرخي\" رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان زنجان، \"محمدحسن محبعلي\" مدير پايگاه ميراث جهاني سلطانيه و جمعي از پژوهشگران و محققان حضور خواهند داشت.

مدير پايگاه ميراث جهاني سلطانيه در مورد ويژگي‌هاي اين منطقه و گنبد سلطانيه گفت: سلطانيه مانند شاهنامه در زمان خودش يک نهضت است که پس از دوران مغول و تهاجم به ايران که در اثر آن بسياري از دانشمندان، آثار تاريخي و شهرها از بين رفتند؛ ساخته شده است.

وي ادامه داد:ايرانيان با ساختن گنبد سلطانيه فرهنگ و تمدن خود را نشان دادند، فرهنگي که متعلق به هزار سال پيش از حمله مغول بود و توان مردم ايران و علم آنها در شناخت مصالح، سازه و زمين را به نمايش مي‌گذاشت.

عضو کميته فني معاونت ميراث فرهنگي يادآور شد: \"مردم ايران با ساخت اين بناي باشکوه نمايش فرهنگي دادند و فرهنگ آنها مغول‌ها را شکست داد.\"

محبعلي تصريح کرد: \"اين بنا ويژگي‌هاي خاصي دارد که يکي از برجسته‌ترين آنها ارتباط معماري و طبيعت در ساخت اين بنا است، زيرا در دشتي ساخته شده که بسيار سبز بوده و به سبب همين ويژگي به‌عنوان پايتخت دوم بعد از تبريز در نظر گرفته شده است.\"

115/




انتهای پیام/

کد خبر 1386052160