به گزارش ميراث آريا(CHTN)، \"دامون منزوي\"، مدير نمايشگاه سنگ و گوهر کوه‌نور با بيان اين مطلب گفت: از سال 82 موزه سنگ و گوهر کوه نور در جزيره کيش راه‌اندازي شد.

وي افزود: با توجه به اهميت فوق‌العاده اين سنگ‌ها، تعدادي از اين سنگ‌ها در قالب نمايشگاه در ساير نقاط کشور ازجمله شيراز، تبريز و اصفهان به نمايش گذاشته شد.

منزوي با اشاره به اينکه طي 15 سال گذشته، بيش از 132 نوع سنگ و گوهر توسط گالري درياي نور جمع‌آوري شده است، گفت: کشور ما از معادن سنگ‌هاي با ارزش بسيار غني برخوردار است که متأسفانه به علت عدم بهره‌برداري از اين معادن و نيز امکانات لازم به‌منظور تراش اين سنگ و گوهرها مجبور شديم براي معرفي اين سنگ‌ها، آنها را از ساير کشورها با قيمت‌هاي گزاف خريداري کنيم.

وي تصريح کرد: 80 درصد اين سنگ‌هايي که از اقصي‌نقاط دنيا جمع‌آوري شده است در ايران وجود دارد.

منزوي خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر موزه سنگ و گوهر درياي نور در کيش برپاست و نمايشگاه دائمي کاخ موزه نگارستان تنها يک صدم از سنگ‌هاي موزه کيش را به نمايش گذاشته است.

وي از راه‌اندازي کارخانه تراش و فرآوري در آينده‌اي نزديک در شهرستان شاهرود خبر داد و گفت: دليل انتخاب شاهرود اين است که استان سمنان و به‌خصوص اين شهرستان از معادن غني سنگ برخوردار است.

مدير نمايشگاه سنگ و کوهر کوه نور همچنين از ايجاد هنرستان تراش گوهرها در آينده‌اي نزديک در شاهرود خبر داد.

وي خاطرنشان کرد: به‌منظور معرفي سنگ‌هاي ايراني به زودي کتابي چاپ خواهد شد که در آن اسامي گوهرهاي ايراني به چشم مي‌خورد.

منزوي، آمتيس، سيترين، کوارتز، فيروزه و کيريز و کولا از جمله سنگ هاي معروف ايران اعلام کرد.

M/116


انتهای پیام/

کد خبر 1386061915