\"اسفنديار حيدري‌پور\"، رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري به ميراث آريا (chtn) گفت: اين سازمان با همکاري فرهنگستان هنر ايران همايشي را با عنوان \"گنجينه‌هاي از ياد رفته\" هنر استان در رشته‌هاي کتاب و کتاب‌آرايي، هنرهاي صناعي، فرش و هنرهاي مرتبط با معماري برگزار مي‌کند.

وي افزود: گردهمايي اصلي اين همايش با عنوان \"گنجينه‌هاي از ياد رفته \"هنر ايران در آذر ماه 86 در تهران برگزار خواهد شد.

حيدري‌پور هدف اصلي برگزاري اين همايش را شناسايي، پاسداشت و توسعه هنرهايي که در حال فراموشي دانست و نيز يافتن تمهيداتي در جهت اشتغالزايي اين هنرها عنوان کرد.

حيدي پور محورهاي اصلي اين همايش را در دو بخش پژوهشي و موضوعي خلاصه کرد و اظهار داشت: از محورهاي پژوهشي آن مي‌توان به مطالعه، شناسايي و معرفي هنرهاي از ياد رفته يا در حال فراموشي، شناسايي و معرفي استادان، هنرمندان و هنروران ومعرفي سبک و سياق، شناسايي مواد و مصالح و ابزارهاي به کار رفته در هنرهاي سنتي اشاره کرد.

همچنين بررسي امکان توليد آنها با حفظ اصالت، آسيب‌شناسي و بررسي علل رکود هنرهاي ازياد رفته، مطالعه و بررسي هنرهاي ازياد رفته براي ارائه کاربر جديد در جامعه امروز، ارائه راهکارهاي حفظ و احياي هنرهاي از ياد رفته و بررسي تطبيقي آن از ديگر موارد موجود است.

محورهاي موضوعي همايش شامل دستبافته‌هاي داري (فرش، گليم، خرسک و ...)، دستبافته‌هاي عشايري (جاجيم، موج، چوقا، لي، وريس، هورژين و.....)، نمد مالي و کلاه مالي، گيوه دوزي، رنگرزي سنتي، هنرهاي سنتي، هنرهاي چوبي و خراطي، نگارگري (خوشنويسي طراحي و ..... )، هنرهاي فلزي (قفل سازي، قيچي سازي و ...)، هنرهاي سنگي و هنرهاي منسوخ شده مانند کرباس بافي، تاچه بافي و ...) است.

وي تصريح کرد: در حاشيه اين همايش فعاليت‌هايي همچون برپايي نمايشگاه، برپايي کارگاه پژوهشي تجليل از هنرمندان و پيشکسوتان هنرهاي سنتي و ... صورت خواهد گرفت.

117/


انتهای پیام/

کد خبر 1386070223