به گزارش ميراث آيا (chtn) و به نقل از واحد خبر روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري \"حميد بقايي\" قائم مقام سازمان ميراث‌فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري در دومين همايش مديران عامل شرکت‌هاي توسعه گردشگري استان‌هاي سراسر کشور، با بيان اين مطلب گفت: شناسايي ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي گردشگري، برآورد هزينه‌ها و سرمايه‌هاي مورد نياز براي سرمايه‌گذاري در اين مناطق و بازگشت سرمايه همه اطلاعاتي است که شرکت توسعه گردشگري استان‌ها بايد پکيج‌هاي مورد نياز آن را فراهم آورد.

وي تهيه بروشور دقيق استان‌هارا از سوي شرکت‌هاي توسعه استاني براي سرمايه‌گذاري را يک ضرورت خواند و با اشاره به واگذاري شرکت‌هاي توسعه گردشگري استاني به عامه مردم، تاکيد کرد:‌ با واگذاري سهام‌ شرکت هاي توسعه استاني به مردم و بخش خصوصي و در گير کردن نهادها و سازمان‌هاي مختلف دولتي و غير دولتي مي‌توان به آينده اين شرکت‌ها اميدوار بود، زيرا در غير اين صورت، شرکت‌هاي‌ مذکور هرگز نمي‌‌توانند به اهدافي که از سوي سازمان پيش‌بيني شده است، دست‌يابند.

بقايي افزود:‌ نگاه شرکت‌ توسعه گردشگري ايران و شرکت‌هاي استاني، نبايد صرفا اقتصادي باشد، بلکه نگاهي فرهنگي ـ اجتماعي ـ‌ اقتصادي بايد در اين شرکت‌ها حاکم باشد و شرکت‌ها بتوانند اقدامات فرهنگي نيز در برخي از استان‌ها انجام دهند تا نگاه صرفا اقتصادي سرمايه‌گذاران را تغيير دهند.

قائم مقام سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با توضيح اين مطلب که قرار نيست همه امور به دست بخش‌هاي دولتي انجام شود، تصريح کرد: به همين دليل شرکت‌ها بايد بتوانند، به عنوان نخستين و اصلي‌ترين پايگاه سرمايه‌گذاري در سطح استان‌ها خود را مطرح کنند، تا سرمايه گذاران نيز با ورود به هر استان، نخستين مکاني که براي گرفتن اطلاعات به آن مراجعه مي‌کنند، شرکت‌هاي توسعه استاني باشد.

بقايي با اشاره به تشکيل شورهاي تخصصي مختلف در سازمان، خاطرنشان کرد: در اين سازمان شوراهاي مختلف تخصصي با اهداف متفاوت تشکيل شده است. در زمينه سرمايه‌گذاري نيز قصد داريم که شوراي سرمايه‌گذاري را تشکيل دهيم تا به صورت مديريت واحد، بر عملکرد بخش‌هاي مختلفي که در سازمان در زمينه سرمايه‌گذاري فعال هستند، نظارت داشته باشند.

وي افزود: در اين شوراها برخي از حلقه‌هاي مفقوده ميان بخش هاي دولتي و خصوصي رديابي و بررسي خواهد شد.

بقايي با اشاره به فعاليت‌هاي شرکت‌توسعه گردشگري ايران، تاکيد کرد:‌ شرکت توسعه گردشگري ايران مي‌تواند حتي در زمينه ميراث‌فرهنگي و صنايع‌دستي به عنوان بازوي اجرايي سازمان نقش خود را ايفا کند. زيرا با شناسايي پتانسيل‌هاي مختلف قادر است سرمايه‌گذاران را براي سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي مختلف ترغيب و تشويق کرده و با هموار کردن مسير سرمايه‌گذاري از آنان حمايت‌هاي لازم را به عمل آورند.

وي با اشاره به خانه ستارخان در تبريز افزود:‌ اين خانه يکي از شاخص‌ترين آثار فرهنگي ـ‌ تاريخي کشور است که در استقلال ايران و بي‌نيازي اين کشور از حکومت‌هاي قدرتمند جهاني مهم‌ترين اثر را داشته است. به همين دليل شرکت توسعه گردشگري ايران مي‌تواند خانه را در قالب يک پکيج براي بهره‌برداري و تبديل به يک موزه به بخش خصوصي واگذار کند.

اين مقام مسئول با اشاره به تاثير سفر در آرامش انسان‌ها تاکيد کرد:‌ تنها نبايد نگاهي صرفا اقتصادي به صنعت گردشگري داشت، چرا که در دنيا بسياري از بيماري‌هاي روحي و رواني انسان‌ها از نبود آرامش در وجود انسان‌ها نشات گرفته است.



انتهای پیام/

کد خبر 1386070245