\"مهدي خشوعي\" سفالگر همداني با بيان اين مطلب به ميراث آريا (CHTN) گفت: در حال حاضر بازاريابي براي به فروش رساندن توليدات هنرمندان از مهمترين مسائلي است که بايد مورد توجه مسئولان صنايع‌دستي کشور قرارگيرد، چنانکه با حمايت مسئولان توانسته‌ام از طريق فروش اينترنتي به سود بالا وفروش قابل ملاحظه‌اي دست يابم.

هنرمند همداني افزود: مواد اوليه ارزان، ساخت چرخ‌هاي سفالگري کوچک و بزرگ خانگي طرح‌هاي متنوع، اصلي‌ترين دليل گسترش هنر سفالگري در سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به‌ اينکه توسعه روند صادرات صنايع‌دستي نقش بسزايي در افزايش شمار سفالگران و کارگاه‌هاي سفالگري خواهد داشت، افزود: همدان در زمينه سفالگري، مصنوعات تزئيني و مصارف صادراتي و داخلي از پيشينه غني برخوردار است، چنانچه در حال حاضر سفالگري استان توجه مردم و به ويژه جوانان را به خود جلب کرده است.

هنرمندهمداني در خصوص چگونگي ساخت محصولات سفالين‌توضيح داد: در ابتداي کار، خاک طبيعي رس بايد کاملاً تصفيه شود و براي توليد‌ سفال مرغوب بايد از خاک شناخت کافي داشت، چنانچه در گذشته‌اساتيد‌ ‌سفال از طريق لمس خاک به کيفيت آن پي‌ مي‌برده‌اند.

خشوعي با بيان اينکه بيشتر محصولات سفالي وي در موزه گنبدعلويان همدان نگهداري مي‌شود ، تصريح کرد: در حال حاضرنيز مشغول ساخت کتيبه‌هاي نقش برجسته و تنديس‌هاي مزين به شهدا در موزه جنگ شهر همدان هستم.

هنرمند همداني يادآورشد: يک شرکت ايتاليايي قصد دارد با سرمايه‌گذاري روي توليدات سفالي، آنها را به توليد انبوه رسانده و در کشور‌هاي اروپايي به فروش برساند.

خاطر نشان ‌مي‌شود؛ گستره استان همدان خاستگاه هنرمندان سفال است اما شهر لالجين از توابع شهرستان بهار واقع در ‪ ۲۵‬کيلومتري شمال همدان کانون اصلي صنعتگران سفال و سراميک دراين استان است و حدود ‪ ۷۰‬در صد از جمعيت ‪ ۱۵‬هزار نفري اين بخش شامل مردان، زنان و کودکان در عرصه اين هنر فعاليت دارند.

114/

انتهای پیام/

کد خبر 138607026