به گزارش ميراث آريا (chtn)، سرپرست معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: عمليات کف‌سازي، گچکاري، سيم کشي برق، لوله کشي و بدنه‌سازي ساختمان اين پايگاه که نيمي از طرح کلي آن است با اعتبار بيش از 100 ميليون ريال انجام گرفت.

\"حسين حيدري\" افزود: عمليات اجرايي ساخت پايگاه از ابتداي سال 80 شروع شده و در سال 85 به اتمام رسيد که هم‌اکنون ساختمان پايگاه آماده بهره‌برداري است.

کارشناس ناظر شهرستان درگز از اهداف ايجاد پايگاه را استقرار يگان حفاظت ميراث فرهنگي به منظور مراقبت از آثار تاريخي شهرستان درگز به ويژه اثر ارزنده سايت بنديان درگز و همچنين استقرار و فعاليت گروه‌هاي علمي و پژوهشي و کاوش‌هاي باستان‌شناسي عنوان کرد.

لازم به ذکر است؛ بنديان از کشفيات منحصر به فرد باستان‌شنان در شهرستان درگز است که در سه کيلومتري شمال شهر درگز در مجاورت تپه‌اي به نام \"ياريم تپه\" واقع شده است. آثار و شواهد مکشوفه از فصول متعدد کاوش‌هاي باستان‌شناسي حکايت از وجود ابنيه، اسناد و مدارک باستان‌شناسي مهم در اين مکان دارد.

مهمترين بخش اين کاوش‌ها به تالارهاي مرکزي به طول 25/10 . عرض 60/8 متر و فضاهاي وابسته به آن اختصاص يافته است که در زمان رونق بنا به باغ يا حياطي وسيع منتهي مي‌شود. آنچه بر پيرامون اين تالار بر نماي ديوارها با ارتفاع حدود يک متر يا بيشتر مشاهده مي‌شود نقوش گچبري بسيار زيبايي مربوط به دوران ساساني از موضوعات شکار، جنگ و پيروزي بر دشمن است درحال حاضر اين محوطه تاريخي با کمک سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به اولين سايت موزه باستان‌شناسي، گردشگري ايران تبديل شده است.

117/

انتهای پیام/

کد خبر 138607027