به گزارش ميراث آريا (CHTN) و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گلستان، در اين نشست رئيس کميته تخصصي تدوين ضوابط اجرايي ساماندهي امکان خصوصي کشور گفت: برخي افراد براي کسب درآمد و معيشت بيشتر، خارج از نظارت‌هاي رسمي بخشي از منازل مسکوني خود را در اختيار گردشگران داخلي و خارجي قرار مي‌دهند که متأسفانه در اين زمينه آسيب‌هايي نيز به وقوع پيوسته است.

به گفته وي؛ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور با هدف ساماندهي اين اماکن و نظارت حداکثري بر آنها طرحي را آماده کرده که از تاريخ بيستم تيرماه امسال آغاز شده و در پنج استان خراسان‌رضوي، گيلان، مازندران، اردبيل و گلستان به‌صورت پايلوت اجرا مي‌شود.

\"رسول فلاحت\" هم چنين خاطرنشان کرد: در همين زمينه پنج شرکت مجري در استان‌هاي مذکور انتخاب شده که هم‌اکنون در برخي از اين پنج استان، اماکن خصوصي شناسايي و براي أخذ پروانه موقت به ارگان‌هاي ذي‌ربط در حال معرفي هستند.

در ادامه رئيس دبيرخانه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري کشور گفت: در اين شورا هشت وزير، چهار کارشناس خبره و چهار سازمان دولتي عضو هستند چرا که معتقديم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور تنها متولي صنعت گردشگري نيست و صرفاً وظيفه نظارتي، اجرايي و تعاملي را برعهده دارد.

\"فرشيد صفايي\" افزود: هر چند طرح ساماندهي اماکن خصوصي جديد است اما به‌عنوان يک دغدغه مهم سال‌هاست ذهن مسئولين سازمان را به خود مشغول داشته‌است. از سوي ديگر اين طرح باحضور استان‌ها و با خرد جمعي پيگيري مي‌شود که از نقاط قوت آن به‌شمار مي‌رود و جاي بسي اميدواري است که اين دغدغه‌ها پايان پذيرد.

وي تصريح کرد: اگر در بخش اعتبارات اين طرح به جز اعتبارات سازمان، از استانداري‌ها و سازمان‌هاي استاني نيز کمک گرفته شود مي‌تواند اميدواري‌هاي جدي‌تري را براي اجراي هر چه بهتر طرح به‌وجود آورد .

رئيس دبيرخانه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري کشور، تعريف و تعيين دقيق و منطقي نظارت استان‌ها را در اين طرح مهم دانست چرا که ممکن است در غير اين صورت در آينده طرح از چشم‌انداز چندان قابل دفاع نباشد.

هم‌چنين در اين جلسه سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان گلستان گفت: جاي بسي خرسندي است که مسايل مربوط به حوزه گردشگري به‌صورت تخصصي پيگيري مي‌شود که اميدواريم طرح ضوابط اجرايي ساماندهي اماکن خصوصي کشور براساس سياست‌هاي کلان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور در بخش گردشرگي تدوين شود چرا که تا وقتي سياست‌هاي صحيح و منطقي و همه جانبه نباشد منتهي به برنامه‌ريزي صحيح و دقيقي نخواهد شد.

به گفته \"فريدون فعالي\"، پس از اتخاذ سياست‌ها و برنامه‌ريزي دقيق آن چه مهم مي‌نمايد ضرورت مشخص شدن چارچوب‌ها و شرايط اجراي به موقع و سريع آن است.

وي خاطرنشان کرد: استان گلستان طي دو سال گذشته به‌صورت مستقل طرح ساماندهي اماکن خصوصي جهت اقامت مساقرين را در کار گروه گردشگري استان و با همکاري معاونت بهداشتي دانشگاه علوم‌ پزشکي استان و واحد اماکن عمومي معاونت ناجا استان تصويب و اجرا کرده است.

سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان گلستان در پايان تأکيد کرد: يکي از راهکارهاي مهم در راستاي اجراي هر چه بهتر طرح مذکور آن است که حمايت‌هاي دولتي جهت اطلاع‌رساني گسترده و فراگير جلب شود تا گردشگران تنها از واحدهاي خصوصي داراي پروانه بهره‌برداري و شناخته شده استفاده کنند و نيز از اهرم‌هاي تشويقي براي اماکن خصوصي که عملکرد در خور توجه‌اي دارند استفاده شود.

M/106


انتهای پیام/

کد خبر 1386071835