به گزارش ميراث آريا(chtn)، موزه ملي تاريخ علوم پزشکي جمهوري اسلامي با همکاري شوراي نشر نفايس کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي برآن است تا اصيل‌ترين و کمياب‌‌ترين نسخه‌هاي خطي پزشکي را که دسترسي به آنها دشوار و ناممکن است را به صورت چاپ عکسي نفيس و در شماره‌هاي محدود، چاپ و منتشر کند.

اين گزارش حاکي است؛ کتاب المفيد الخاص في علم الخواص تاليف محمدبن زکرياي رازي، حکيم و طبيب قرن چهارم هجري قمري يکي از آثار منحصر به فرد خطي است که در سال هاي 743 تا 746 هجري قمري کتابت و در سال 1145 هجري قمري توسط نادرشاه افشار وقف کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي شده است.

بنا بر اين گزارش؛ نمايه بيماري‌ها، اصطلاحات پزشکي، حيوانات، گياهان و اشخاص از مطالب ارزنده‌اي است که در متن کتاب چاپ عکسي آمده شده است.

در علم کيميا بايد رازي را سرآمد دانشمندان اسلامي دانست. از کارهاي مهم او که متکي به آزمايشهاي متعدد بوده، کشف جوهر گوگرد (اسيد سولفوريک) و الکل است.

محل و تاريخ وفات محمد رازي به درستي مشخص نيست، بيروني وفات او را در ماه شعبان سال 313 هجري نوشته و تعداد تأليف‌هاي وي را بيش از پنجاه و شش کتاب و رساله دانسته است وي ملقب به \"جالينوس المسلمين\" بود.

117/

انتهای پیام/

کد خبر 1386072330