به گزارش ميراث آريا (chtn)، \"سيد محمد بهشتي\"، رئيس گروه‌ معماري و شهرسازي فرهنگستان هنر در نشست علمي هنر و باستان‌شناسي شهر تاريخي، فرهنگي شهر قزوين گفت: با برپايي اين نشست‌ها شاهد بوجود آمدن فرصت براي پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي هستيم.

وي افزود: با ارايه مطالعات و پژوهش‌ها، موقعيتي فراهم مي‌شود تا پايگاه‌ها خارج از ميراث فرهنگي نيز به معرفي فعاليت‌هاي خود بپردازند.

بهشتي خاطرنشان کرد: مطالعات در مورد رشته‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي شايد به ظاهر خيلي به زندگي و سرنوشت آينده ارتباطي نداشته باشد، اما اگر قصد توسعه و آينده بهتر را براي جامعه داريم، نياز به شناخت امور گذشته و نيز آشنايي با فرهنگ سرزمينمان امري لازم است.

وي قزوين را يکي از دو پل ارتباطي مهم‌تر جنوب البرز دانست و ادامه داد: ري و قزوين در گذشته پل ارتباط، تبادل و فرهنگ شرق به غرب بودند. همچنين قزوين مناسب‌ترين، مساعدترين محل تلاقي راه شمال البرز به جنوب ايران است.

به گزارش ميراث آريا ، رئيس گروه‌ معماري و شهرسازي فرهنگستان هنر اظهار داشت: مشکل اساسي نبود شناخت کافي آثار تاريخي و فرهنگي قزوين است و براي جبران اين خسران راهي جز استفاده از علومي کارشناسانه مربوط به اين موضوع و عرضه آن‌ها براي پيشبرد اهداف نيست.

همچنين در نشست تاريخي، فرهنگي شهر قزوين که امروز در مرکز هنر پژوهي نقش جهان برگزار شد، \"ميربها\"، فرماندار قزوين گفت: ايران کشوري تاريخي است و شهر قزوين به عنوان شهري تاريخي مي‌درخشيده و آثار درخشش آن همچنان باقي است.

وي تصريح کرد: قزوين شهر کهن ايران به‌خاطر داشتن قابليت‌هاي موجود، دو دوره به عنوان پايتخت ايران انتخاب شده است و درحال حاضر نيز قابليت‌هايش کمتر از گذشته نيست.

ميربها افزود: قلعه الموت يکي از مهمترين آثار موجود در قزوين است که علاوه بر اينکه پايگاه تدين و مذهب بوده، محل حفظ و مبارزه از مذهب شيعه نيز بوده است.

فرماندار قزوين خاطر نشان کرد: سازمان ميراث فرهنگي در تلاش است تا با اکتشافات و بازسازي‌هاي اصولي، اين قلعه تاريخي را به صورت اوليه‌اش درآورد.

ميربها در پايان تصريح کرد : برنامه توسعه پايدار شهري سازمان ملل متحد در سال 2005 ميلادي شهر قزوين را به توجه به مجموع ويژگي‌هاي تاريخي، فرهنگي و اجتماعي به عنوان پايلوت گردشگري قاره آسيا انتخاب کرد.

117/

انتهای پیام/

کد خبر 1386072563