به گزارش ميراث آريا(chtn)، از مهمترين اماکن تاريخي مورد بازديد اين کودکان مي‌توان به بافت تاريخي يزد ، مسجد جامع کبير يزد ، مجموعه امير چقماق ، خانه لاريها ، مدرسه ضيائيه ( زندان اسکندر ) و ارگ حکومتي (دارالحکومه)، مکان فعلي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد اشاره کرد.

از دارالحکومه ( ارگ حکومتي ) با عنوان‌هاي \" نارنج قلعه \" ديوانخانه \" و \" ارگ قلعه \" نيز نام برده اند .

طبق آخرين نقل در تاريخ ، ساخت اين قلعه در عهد امير تيمور گورکاني و در سال 799ق. به پايان رسيده است . در زمان حکومت امير چقماق ، در سال 831 ق . در اين قلعه\" ديوانخانه \" و \" دارالقرآن \" ايجاد شد و در طي قرون متمادي ، تصرفات و مرمت هايي نيز در اين بنا صورت گرفت .

ساختمان اين بنا داراي حياطي نسبتا وسيع و بناهاي متعددي است که پيرامون آن قرار گرفته اند . هشتي بنا داراي کلاه فرنگي ،بادگير ، حوضي در ميان ،اتاق هايي در اطراف با اختلاف سه پله از سطح زمين ، نيم طبقه و درهاي چوبي هلالي با شيشه هاي رنگي است و سقف آن نيز داراي اندود سيم گل و کاربندي گچ است.

هم اکنون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در قسمتي از اين مکان توسعه يافته دردوره قاجار مستقر است .

موسسه پژوهشي \" کودکان دنيا \" به عنوان يک سازمان تخصصي و تحقيقاتي در حوزه آموزش کودکان طرحي را با هدف آشنايي نونهالان با پيشينه فرهنگي خود در دستور کار قرار داده است ./104



انتهای پیام/

کد خبر 1386082113