به گزارش ميراث آريا(CHTN)، \"مرتضي رضوانفر\" رئيس پژوهشکده مردم‌شناسي در مراسم گشايش کارگاه بين‌المللي نظريه‌هاي نوين انسان‌شناسي درباره اقوام ملي با بيان اين مطلب گفت: بسياري از اسناد و مدارکي که در حوزه مردم‌شناسي وجود دارد، مورد تحليل و بررسي قرار نگرفته است و اين کارگاه بهانه‌اي براي شروع کارهاي تحليلي و تبادل تجربيات مردم‌شناسان داخلي و خارجي است.

وي با بيان اينکه 70 سال از تأسيس پژوهشکده مردم‌شناسي در ايران مي‌گذرد، افزود: در طول اين 70 سال به اندازه‌‌اي راجع به اقوام ايراني تحقيق و بررسي شده که مردم‌شناسي برابر با قوم‌نگاري شده است.

رضوانفر خاطرنشان کرد: در بسياري از موارد پژوهشکده به ناسيوناليستي بودن متهم مي‌شد. اين درحالي است که با نگاهي اجمالي به موزه و انتشارات پژوهشکده مي‌توان متوجه شد که اين پژوهشکده به بررسي تمام قوميت‌ها و فرهنگ‌ها پرداخته است.

به گفته رئيس پژوهشکده مردم‌شناسي حتي، در 70 سال پيش رئيس وقت پژوهشکده از نقاشان خواسته بود که از چهره‌هاي همه اقوام نقاشي کشيده شود.

مطالعات شهري، روستايي و عشايري پژوهشکده در دهه‌هاي 40 و 50 از ديگر نکاتي بود که وي به آن اشاره کرد و افزود: در اين دو دهه نزديک به 400 روستا مردم‌نگاري شده و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در حدود 300 روستاي ديگر مردم‌نگاري شد.

رضوانفر ادامه داد: علاوه بر پژوهشکده مردم‌شناسي، نهادهاي ديگري همچون مؤسسه مطالعات ملي، مرکز تحقيقات راهبردي، دفتر امور اجتماعي وزارت کشور، واحد فرهنگ سازمان صدا و سيما و مطالعات روستايي وزارت جهاد کشاورزي مطالعات گسترده‌اي روي مردم‌شناسي ايران انجام داده‌اند.

بنا بر اين گزارش،کارگاه بين‌المللي نظريه‌هاي نوين انسان‌شناسي درباره اقوام ملي صبح امروز(17 آذر) با حضور \"سيد طه هاشمي\" رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، \"عبدالرسول وطن‌دوست\" رئيس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي و فرهنگي و \"حسن فاضلي\" رئيس پژوهشکده باستان‌شناسي گشايش يافت.
115/

انتهای پیام/

کد خبر 1386091719