به گزارش ميراث آريا chtn)) و به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،سمينار يک روزه‌اي به مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا در سرکنسولگري افغانستان و با همکاري مرکز فرهنگي هند با حضور \"علي محمدي\" سرکنسول ايران، \"محمد رضا ميرزايي\" مسئول خانه فرهنگ ايران ، سرکنسول کشورهاي روماني، مصر، عمان، بحرين، اندونزي و مالزي برگزار شد.

مسئول خانه فرهنگ ايران در بمبئي در اين مراسم گفت :مردم کشورهاي ايران، افغانستان و تاجيکستان که داراي زبان مشترک هستند، مولانا را يکي از شعراي پرآوازه زبان فارسي در دنيا مي‌شناسند.

محمد رضا ميرزايي افزود: ادبيات کشور ترکيه نيز متأثر از افکار مولانا است.

\"گل حسين احمدي\"سرکنسول کشور افغانستان نيز در ادامه اين نشست گفت: براي کشور افغانستان باعث افتخار است که مولانا متعلق به شهر بلخ و داراي شهرت جهاني است و کتابهاي وي در جهان از مقبوليت خاصي برخوردار است. ما وظيفه داريم که پيام نوع دوستي مولانا را به کساني برسانيم که تاکنون او را نشناخته‌اند.

\"وجي کوله\" رئيس دانشگاه بمبئي هم گفت: مثنوي مولانا در دنياي ادب يک شاهکار ادبي است. مولانا از طريق عرفان پيام انسانيت را به جهانيان داده و تاکنون هيچ کس نتوانسته است چنين کاري انجام دهد.

دکتر \"محمود الرحمن \" رئيس سابق دانشگاه عليگر نيز در اين همايش خاطر نشان کرد: مولانا پرچم‌دار انسانيت است. اشعار اقبال لاهوري در خصوص انسان کامل نشأت گرفته از اشعار و سخنان مولانا و تحت تأثير مولانا قرار گرفته است.

وي گفت: فيلسوفاني چون اقبال و پولوتو هر دو تحت تأثير اشعار مولانا به عالم ماوراء الطبيعه اشاره کرده‌اند.

دکتر \"سيد محمد تنوير‌الدين\" رئيس بخش زبان فارسي دانشگاه عثمانيه حيدرآباد هم گفت: مولانا يک شخصيت علمي، ديني و زباني است.


اين گزارش حاکيست ؛ در اين سمينار گروه موسيقي ايراني و گروه قوالي هند به اجراي برنامه و قرائت اشعار مولانا پرداختند.

115/

انتهای پیام/

کد خبر 1386101612