برگزاري اجلاس منطقه‌اي نوروز بعد از مشخص شدن ضوابط ثبت جهاني ميراث معنوي

سيد طه هاشمي معاون رئيس و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با بيان اين مطلب به ميراث آريا( CHTN)، گفت: اين اجلاس بايد بعد از مشخص شدن ضوابط ثبت جهاني ميراث معنوي از سوي يونسکو در تهران برگزار شود.

وي با بيان اينکه هنوز ضوابط ثبت جهاني ميراث معنوي از سوي يونسکو به کشورها اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: يونسکو قرار است در خرداد ماه(JUNE) ضوابط ثبت ميراث معنوي را اعلام کند. بنابراين پژوهشگاه نمي‌تواند اجلاس منطقه‌اي کشورهاي حوزه نوروز را در ارديبهشت ماه برگزار کند.

هاشمي ادامه داد: بعد از مشخص شدن ضوابط ثبت جهاني، 10 کشور حوزه نوروز بار ديگر بايد پرونده‌هاي خود را مورد بازنگري قرار دهند. چه ممکن است تکميل پرونده برخي از کشورها هماهنگ و منطبق با ضوابط يونسکو نباشد و لازم باشد که بار ديگر پرونده‌ها را با توجه به ضوابط يونسکو تهيه و تکميل کنند.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث‌فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري درباره زمان برگزاري اجلاس منطقه‌اي گفت: هم‌اکنون نمي‌توان زمان دقيق برگزاري اين اجلاس را مشخص کرد و بايد منتظر تعيين ضوابط يونسکو شد.

به گفته وي تشکيل اين اجلاس با توجه به وجود 10 پرونده از کشورهاي مختلف و انجام هماهنگي‌هاي لازم براي ثبت جهاني نوروز به عنوان ميراث‌معنوي ضروري است. ضمن آنکه اين اجلاس با حضور رؤساي ملي يونسکو در کشورهاي حوزه نوروز و مسوولان تکميل پرونده نوروز تشکيل مي‌شود.

بنا بر اين گزارش چندي پيش قرار بود نوروز به عنوان شاهکاري جهاني و به صورت مشترک با 10 کشور ايران، افغانستان، پاکستان، آذربايجان،‌ قرقيزستان، قزاقستان، تاجيکستان، ترکيه، ايران، هند در فهرست ميراث جهاني ثبت شود. اما به دليل ناقص بودن پرونده دو کشور افغانستان و تاجيکستان، فرصت ثبت جهاني نوروز از دست رفت.

با تصويب کنوانسيون ميراث معنوي در سال 2003، قرار شد 10 کشور حوزه نوروز، اين شاهکار را به عنوان ميراث معنوي ثبت جهاني کنند. هم‌اکنون کشورها براي ثبت جهاني ميراث معنوي خود منتظر مشخص شدن ضوابط ثبت آن از سوي يونسکو هستند که به گفته رئيس پژوهشگاه اين مقررات در خرداد 1387 مشخص خواهد شد.

در همين زمينه نيز رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري بتازگي با اشاره به پرونده نوروز گفت: يقين دارم با توجه به وسعت و گستردگي آيين سنتي نوروز در 10 کشور دنيا نوروز ثبت جهاني مي‌شود.

جشن نوروز از مراسم بسيار قديمي ايرانيان است. اين رسم کهن ايراني آن قدر در تاريخ پيش مي‌رود که به افسانه‌ها واسطوره‌ها مي‌پيوندد و قدمتي در حد خود تاريخ پيدايش ملت ايران پيدا مي‌کند. ايرانيان شرقي به ويژه از وقتي که وارد مرحله ده نشيني وکشاورزي شدند، در ميان مراسم جشن‌ها و نيايش‌ها به فراگرد تغيير فصول توجه خاصي نشان دادند ازآن جمله جشن هاي پاييزي يا مهرگان (ميتراکانه) و جشن‌هاي بهاري وتجديد حيات کشت‌زارها يعني نوروز بوده است. در ‹‹اوستا›› از نوروز نامي نيست ولي در ميان متون ديني، قديمي‌ترين منبع موجود کتاب‹‹بندهشن›› است که به جشن ‹‹نوروز›› اشاره‌اي شده است .


115/










انتهای پیام/

کد خبر 1386112927