عملکرد سه ساله يگان حفاظت سازمان ميراث‌فرهنگي تشريح شد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، امير ضياييان با اشاره به اين که پراکندگي گسترده جغرافيايي، تنوع و تعدد آثار تاريخي و فرهنگي در کشور، وظيفه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را در پاسداري و حفاظت از آنها صد چندان کرده است، گفت: يگان حفاظت ميراث فرهنگي صرف نظر از نوپا بودن و کمبود امکانات و تجهيزات، زماني سکان‌دار حفاظت از ميراث فرهنگي کشور شد که متأسفانه عده‌اي از افراد ناآگاه و سودجو برخي از اماکن تاريخي را تخريب و اقدام به خروج غيرقانوني اموال فرهنگي کردند.

وي افزود: هم‌اکنون نقاط حساس و جرم‌خيز گذشته تحت کنترل و حفاظت عوامل اين يگان بوده و در کشور 207 پايگاه حفاظتي راه اندازي، تجهيز و فعاليت حفاظتي خود را آغاز کرده است.

به گفته ضياييان، هم‌اکنون چهار هزار نفر مأمور حفاظت از 20 هزار اثر تاريخي ثبت هستند. همچنين اگرچه در 28 ماه گذشته، آمار حفاري غيرمجاز، سرقت و تخريب آثار فرهنگي براساس آمار مستند کاهشي چشمگير داشته اما تا حد مطلوب و ايده آل حفاظت از ميراث فرهنگي فاصله زيادي وجود دارد.

وي با بيان اينکه وقوع حتي يک مورد حفاري غيرمجاز در نقاط تاريخي و ثبتي و خروج کوچکترين شيئ تاريخي و فرهنگي از کشور غرور ملي همه ايرانيان را خدشه‌دار مي‌کند، تصريح کرد: بنابراين عوامل اين يگان در اقصي نقاط کشور در حد توان و امکانات موجود با کوچکترين جرم در حوزه ميراث فرهنگي برخورد مي کنند.

رئيس مرکز فرماندهي و کنترل يگان حفاظت سازمان ميراث‌فرهنگي خاطرنشان کرد: در 28 ماه گذشته 671 محموله تاريخي و اشياي فرهنگي که به قصد جابه‌جايي در استان‌هاي کشور و يا براي خروج از کشور در حال قاچاق بود توسط عوامل اين يگان و همکاري‌هاي اطلاعاتي و عملياتي نيروي انتظامي، سپاه پاسداران و ديگر ارگان‌هاي اطلاعاتي کشف و ضبط شده است.

به گفته ضياييان بيشترين کشفيات طي اين سه سال در منطقه مرکزي شامل استان‌هاي اصفهان، تهران، سمنان، فارس، قزوين، مرکزي و يزد به وقوع پيوسته است.

برخورد قانوني با 1500 نفر از متخلفان، قاچاقچيان و متجاوزان به حريم آثار تاريخي نکته ديگري بود که رئيس مرکز فرماندهي و کنترل يگان حفاظت به اشاره کرد و گفت: در همين راستا 246 باند که در زمينه حفاري غيرمجاز و جابه‌جايي و خريد و فروش اموال تاريخي فعالي مي‌کردند متلاشي و از ادامه کارآنها جلوگيري به عمل آمد.

وي در پايان از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف و حفاري غير مجاز، مراتب را از طريق شماره تلفن22744673- 021 به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گزارش دهند. ضمن آنکه هموطنان مي‌توانند در صورت داشتن سؤال، پيشنهاد، شکايت و يا تقدير از عوامل اين يگان با همين شماره تلفن تماس حاصل فرمايند.

115/


انتهای پیام/

کد خبر 138611307