کوچکترين ظرف سفالي هزاره سوم پيش ازميلاد کشف شد

عباس نوروزي ،معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري هرمزگان با بيان اين مطلب به ميراث آريا (CHTN ) گفت : به رغم صدمات جبران‌ناپذيري که به دو محوطه مهم تم مارون و سيد دومورون رودان وارد شده است، لايه‌نگاري اين محوطه تاکنون به شناخت سه دوره استقراري – فرهنگي بسيار مهم شامل دوران ساساني، اشکاني و هزاره سوم قبل ازميلاد متشکل از 10 مرحله اصلي استقراري و 4 فاز فرعي‌تري معماري در اين محوطه انجاميده است.

وي از کشف هسته خرما متعلق به هزاره سوم پيش از ميلاد خبر داد و اظهار داشت :اين کشف حاکي از آن است که اقتصاد اين منطقه در پنج هزار سال پيش بر محوريت درخت نخل بوده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان هرمزگان در ادامه به کشف منحصر به فرد ترين تيغه هاي سفالي در خاورميانه ،طي عمليات لايه نگاري در تم مارون اشاره کردو تصريح کرد:کشف اين تيغه ها جز مهمترين کشفيات کشور محسوب مي شود.

وي کشف کوچکترين ظرف سفالي متعلق به هزاره سوم پيش از ميلاد را از ديگر کشفيات لايه نگاري باستان شناسي در تم مارون اعلام کرد و گفت :اين ظرف داراي طول هشت ميليمتر و قطر دو سانتي متر است .

به گفته وي، نخستين فصل کاوش هاي باستان شناسي در تپه تاريخي تم مارون و سيد دومورون سال 87 انجام خواهد شد.

نوروزي خاطرنشان کرد: اين محوطه تاريخي از اهميت بسيار زيادي در درک روند تحولات فرهنگي اين منطقه و نحوه و ميزان توسعه سياسي – فرهنگي جامع مستقر در آن به‌خصوص از هزاره سوم قبل ازميلاد تا دوران اشکاني و ساساني برخوردار است.

گفتني است ،منطقه رودان و ميناب بدون ترديد حلقه ارتباطات بازرگاني – فرهنگي بين حوزه جنوب شرق، به‌خصوص فرهنگ هليل‌رود – جازموريان با سواحل شمالي و جنوبي و خليج‌ فارس بوده است که در اين رابطه، مدارک مهمي قابل ارائه خواهد بود .

116






انتهای پیام/

کد خبر 1386121141