پل تاريخي گاوميشان در استان ايلام مرمت شد

«بيان پيراني» کارشناس ناظر اين پروژه ضمن بيان اين خبر به ميراث آريا (chtn ) گفت: از ماه گذشته عمليات مرمت اين اثر را با تعيين عرصه ،حريم و نصب بلوک هاي عرصه اثر آغاز کرده ايم .

وي در ادامه از ايجاد راه دسترسي به بخش جنوبي پل گاوميشان خبر داد و اظهار داشت :همچنين در راستاي معرفي اثر براي بازديدکنندگان تابلوي راهنما را نصب و نيز سطح محوطه پل را پاکسازي شده است .

پيراني در خصوص اقدامات ديگر صورت گرفته طي يک ماه گذشته اظهار داشت: احداث ديوار بخش جنوبي پل که بر اثر سيلاب فرو ريخته بود ، تزريق گچ در شکاف هاي ديوار و پاکسازي ديوارها ، نصب گابيون در دو بخش شمالي و جنوبي پل برروي مسيرهاي فصلي آب به جهت جلو گيري از تخريب محيط اطراف پل از جمله اين اقدامات است.

بنابراين گزارش پل زيباي گاوميشان بر روي رودخانه سيمره پس از تلاقي با رودخانه کشکان ساخته شـده است محمد علي ساکي وجه تسميه آن را بر گرفتــه از گــوميشه ( محل پرورش کاوميش ) مي داند و سراورل استين نام اوليه اين پل را گاماسا مي نويسد .

اين پل از پنج چشمه بزرگ تشکيل شده بود ، اکنون فقط يک چشمه سالم از آن باقي مانده است .

لازم به ذکر است ،\"هنري راولينسون\" در سفرنامه خود مي نويسد پلي که هم اکنون بر روي سيمره ( دره شهر فعلي) قرار دارد يکي از بهترين پل هاي ايران است و آن را حسين خان بزرگ والي معروف ايلام ولرستان به سال 1008 هـ . ق تعمير نموده و طول آن 168 گام است ، به اعتقاد مورخ ها اين پل در سال 334 هـ .ق بر اثر زلزله از بين رفته است . جدا شدن اين پل از هم و پراکندگي آن شايد دليلي بر وقوع زلزله باشد.

گفتني است ،اين پل با شماره 2222 در سال 1377 توسط سازمان به ثبت آثار ملي استان رسيده است .

116


انتهای پیام/

کد خبر 1386122124