تهيه طرح مطالعاتي مرمت و احياي پشت قلعه آبدانان آغاز شده است

علي سنايي، کارشناس ناظر پروژه مرمت و احياي پشت قلعه آبدانان با بيان اين مطلب به ميراث آريا (chtn )گفت: پشت قلعه آبدانان مربوط به دوره ساساني واقع در استان ايلام درفهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .

وي افزود :از محل اعتبارات ملي سازمان با اعتباري معادل 400 ميليون ريال عمليات مرمت و استحکام بخشي ديوار باروي قلعه همچنين پاکسازي ديوارها از گل ،سنگ ،خارو خاشاک و نيز بازسازي ديوارهاي فرسايش يافته و تخريب شده در دستور کار مرمت قرارگرفته است .

کارشناس ناظر پروژه مرمت و احياي پشت قلعه آبدانان خاطرنشان کرد:اجراي عمليات ديوارچيني در محل هايي در حال فرسايش در بنا که توسط بارندگي هاي فصلي بوجود آمده همچنين به منظور جلوگيري از فرسايش تدريجي بنا نيز در حال انجام است.

به گفته وي، در اين بنا تمامي ترک ها و شکاف ها که به مرور زمان بر پيکره آن نمايان شده مورد مرمت قرار خواهد گرفت.

سنايي يادآور شد:مبلغ 100ميليون ريال از محل اعتبارات استاني به منظور تهيه طرح مطالعاتي و طرح مرمت و احياي بنا طي عقد قراردادي با مشاور در حال تهيه و انجام است که اميد مي رود با تهيه اين طرح عمليات بازسازي و مرمتي کامل بنا در سال آينده در دستور کار قرار گيرد.

گفتني است ،پشت قلعه آبدانان در پنج کيلومتري جنوب شهرستان آبدانان در ميان روستاي پشت قلعه و بر بلندي تپه اي که رودخانه دويرج از پاي آن مي گذرد ، آثار دژي به چشم مي خورد که قدمت آن با توجه به مصالح بکار رفته در آن « سنگ وگچ » به دوران ساساني مي رسد .

116


انتهای پیام/

کد خبر 1386122542