همايش باستان‌شناسي خليج فارس

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، سيدطه هاشمي، معاون سازمان و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: با توجه به جايگاه و اهميت منطقه‌اي و بين‌المللي خليج فارس و در راستاي پژوهش‌هاي علمي در اين زمينه، همايش مذکور با همکاري پژوهشکده باستان‌شناسي، دانشگاه پنسيلوانياي آمريکا، دانشگاه بولونياي ايتاليا روز دهم تير 87 در دانشگاه دورهام انگلستان برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينکه همايش مذکور به مدت 2روز برگزار خواهد شد، افزود: باستان‌شناسان داخلي و خارجي نتايج کاوش‌هاي باستان‌شناسي را در سطح بين‌المللي و در قالب سخنراني ارائه مي‌کنند زيرا پژوهش‌هاي باستان‌شناسي يکي از مؤثرترين گام‌ها در راستاي مقابله با اقدام ضد فرهنگي تحريف نام خليج فارس توسط برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس است.

به گفته هاشمي، برگزاري اين همايش‌ها در سطح بين‌المللي علاوه بر ايجاد انگيزه در باستان‌شناسان معتبر دنيا براي توجه ويژه به حوزه مطالعاتي خليج فارس، موجب تثبيت جايگاه بين‌المللي اين خليج و تقويت غرور ملي در داخل کشور مي‌شود.

رئيس پژوهشگاه سازمان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رويکرد ويژه اين مراسم، گفت: همايش بين‌المللي باستان‌شناسي خليج فارس با نگاهي ويژه به علوم رشته‌اي، توسعه و تحول فرهنگي در سرزمين‌هاي حاشيه خليج‌فارس و بررسي توالي فرهنگي آن برگزار مي‌شود.

وي تصريح کرد: بررسي شواهد مرتبط با توسعه جوامع کشاورزي و دامداري حاشيه خليج فارس، بررسي ارتباطات فرهنگي و اقتصادي ايران با نقاط همجوار کشاورزي خليج فارس- اقيانوس هند در عصر مفرغ، بررسي نقش اين آبراهه در دوران شکوفايي مادها، هخامنشيان و سلوکيان، بررسي اهميت اقتصادي، اجتماعي و نظامي خليج فارس از دوره‌هاي پارتي، ساساني تا صفويه از موضوعات مورد بحث در اين همايش است.

همچنين در همايش بين‌المللي مذکور باستان‌شناسان دنيا درباره تحولات فناوري مرتبط با دريانوردي در خليج فارس تغييرات محيطي و تغيير سطح طراز آب دريا و تأثير عوامل طبيعي بر جوامع انساني حاشيه خليج فارس، موقعيت مراکز توزيع کالا به منظور بررسي سرعت تغييرات و همگون سازي در منطقه خليج فارس، بحث و تبادل نظر مي‌کنند.

وي در پايان از برگزاري نشستي در زمينه رابطه دين و هويت در خليج فارس با تأکيد بر اسلام و بررسي نقش اسلامي در گسترش روابط فرهنگي و اقتصادي ايران با ديگر نقاط جهان خبر داد.

115/


انتهای پیام/

کد خبر 1387012712