کودکستان تاريخي خيابان صف کاربري فرهنگي پيدا مي‌کند

کيانوش تکلو سرپرست بخش حقوقي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران با بيان اين مطلب به ميراث آريا( CHTN) گفت: در سال گذشته نخستين دادگاه مالک شخصي اين کودکستان که اقدام به تخريب خانه تاريخي کرده‌ بود، تشکيل شد و مالک ادعا کرد هيچ تخريبي انجام نداده است.

وي افزود: مالک مدعي است کودکستان بر اثر فرسودگي و مرور زمان تخريب شد، ضمن آنکه اگر تخريبي صورت گرفته به عنوان مالک در جريان اين تخريب نبوده است.

به گفته تکلو مالک کودکستان تاريخي در دادگاه متعهد شد از اين خانه تاريخي بهره‌برداري فرهنگي و تاريخي کند و توجهات لازم را نسبت به ساختمان، فضا، موقعيت و ظاهر بنا داشته باشد، به گونه‌اي که نظر سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران را جلب کند.

سرپرست بخش حقوقي سازمان ميراث‌فرهنگي استان تهران اظهار داشت: مجريان طرح اين کودکستان ابتدا بايد نقشه‌ها را به کارشناسان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران ارائه دهند تا پس از تأييد کارشناسان استان، طرح اجرا شود.

اين در حالي است که رضا موسوي کارشناس فني سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اعلام کرد: با وجود شکايت سازمان ميراث‌فرهنگي از مالک اين مدرسه، مالک بتازگي اقدام به برداشتن درب و پنجره‌هاي اين کودکستان کرده است.

وي با بيان راه‌کارهاي عملي جلوگيري از تخريب ساختمان گفت: يکي از راه‌هاي حفظ اين کودکستان خريد ساختمان آن از سوي سازمان است که اين راه در حدود 4 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد و اين از توان سازمان ميراث‌فرهنگي خارج است.

مععمارزاده کارشناس فني سازمان ميراث‌فرهنگي استان تهران چندي پيش گفته بود: درحال‌حاضر از اين خانه مخروبه‌اي بيش نمانده است و مالک خصوصي از روي عمد اقدام به تخريب تدريجي اين بنا کرده و مالک تصاويري از اين مخروبه را به همراه نامه‌اي با مضمون ساخت پاساژ، به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران ارسال کرده است.

بنا بر اين گزارش، اين بناي تاريخي منحصر به فرد متعلق به دوران پهلوي اول است و در زمان ساخت خيابان صف، در اين خيابان بنا شده است. معماري اين بنا بسيار خاص بوده و در اطراف آنها گچ‌بري‌هاي بسيار زيبايي به شکل فرشته‌هاي بالدار به چشم مي‌خورد؛ به‌همين دليل اين بنا به کودکستان استثنايي‌ها تبديل شده، اما متأسفانه ‌اکنون هيچ اثري از اين مجسمه‌ها ديده نمي‌شود.

بنا داراي عرصه‌اي بالغ بر 450 مترمربع شامل يک ساختمان در ضلع شرقي مشرف به خيابان صف در دو طبقه بنا شده است.

بنا داراي خصوصيات ويژه معماري دوران انتقال تهران است که با نام \"نگين خيابان صف\" شناخته مي‌شود و به علت ويژگي‌هاي معماري و ارزش‌هاي سبکي در سال 1384 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

بدنه شرقي مجموعه با طراحي و معماري ويژه در تناسب کامل با محور تاريخي خيابان صف، بوده و با توجه به طرح ساماندهي محور يادشده چنين بدنه‌اي از ارزش‌هاي غيرقابل انکار محور محسوب مي‌شود.

115/

انتهای پیام/

کد خبر 1387012723