ذخيره خوارزمشاهي و سفينه تبريز نامزد ثبت حافظه جهاني شدند

علي‌اکبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي با بيان اين مطلب به ميراث آريا( CHTN) گفت: در اسفند سال گذشته و در سي‌امين جلسه کميته ملي حافظه جهاني دو کتاب مسالک‌الممالک و مجموعه اسناد دوره صفويه نامزد ثبت در حافظه جهاني شد.

وي درباره نظر کميته حافظه جهاني درباره پرونده دو کتاب ارسال‌شده به کميته افزود: گروه‌هاي کارشناسي بايد ابتدا اين دو کتاب را بررسي کنند و سپس اگر سوالي باشد از کميته مي‌پرسند.

اشعري ادامه داد: هنوز اعضاي کميته نظر خاصي را به ما اعلام نکرده‌اند و ما منتظر نظر کميته درباره دو کتاب مسالک‌الممالک و مجموعه اسناد دوره صفويه هستيم.

مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور با اشاره به وجود آثار واجد ثبت در حافظه جهاني گفت: دو کتاب ذخيره خوارزمشاهي و سفينه تبريز در سال گذشته بررسي شده است و اين دو کتاب نيز گزينه‌هاي مناسبي براي نامزد شدن در حافظه جهاني است.

به گفته اشعري دو کتاب ذخيره خوارزمشاهي و سفينه تبريز براي سال 2010 و به منظور ثبت در حافظه جهاني در اولويت کميته ملي قرار دارد و درصورتيکه اثر ممتاز ديگري به کميته معرفي نشود، اين دو کتاب در سال 2010 نامزد ثبت در حافظه جهاني خواهند شد.

رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران درباره مشخصات و ويژگي‌هاي اين دو کتاب به ميراث آريا گفت: سفينه تبريز شامل معرفي ۲۰۹ رساله و مطالب مستقل ديگر بوده و در ۳۶۸ برگ چهار ستوني در قطع رحلي بزرگ تدوين شده است.

وي ادامه داد: اين کتاب از وجوه مختلفي براي تاريخ و فرهنگ ايران و آذربايجان اهميت دارد . نخستين اهميت آن درآشکار ساختن زبان رايج در تبريز در قرن هفتم و هشتم هجري است. بر اساس فهلوياتي که مؤلف سفينه تبريز گردآوري و درج کرده و منبعي ارزشمند براي مطالعه زبان شناسان و علاقه‌مندان زبان ديرين آذربايجان است؛ به خوبي آشکار مي‌شود که در اين دوره هنوز زبان مردم تبريز به ترکي آذري تغيير نيافته بود .

اشعري خاطرنشان کرد: اهميت ديگر اين ميراث ارزشمند در مورد موسيقي آذربايجان است که برخي در صدد ساختن شناسنامه غير ايراني براي آن هستند؛ مطالب اين کتاب دليل روشني بر بطلان اين تلاش‌هاست.

به گفته وي، سفينه تبريز همچنين براي تاريخ ادبيات و زبان فارسي آذربايجان نيز کتابي ارزشمند محسوب مي‌شود، چه گردآورنده متن سفينه قسمت عمده آثار شعراي آذربايجان هم عصر خود را در مجموعه ثبت و ضبط کرده است. شعرايي همچون جلال الدين عتيقي تبريزي، مجدالدين ملک محمود بن مظفر تبريزي، مجدالدين محمد تبريزي و عزالدين عطايي که اکنون از برخي از آنها هيچ اثري در دست نيست.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور با اشاره به ويژگي‌هاي ذخيره خوارزمشاهي اظهار داشت: ذخيره خوارزمشاهي از جامع‌ترين کتاب‌هاي قديمي فارسي در دانش پزشکي است. اين نوشته سيد اسماعيل جرجاني گنجي است و در قرن ششم وي اين کتاب را به نام قطب‌الدين محمد خوارزمشاه تأليف کرد.

وي افزود: حجم وسبک نگارش اين کتاب آن را ميان \"قانون و حاوي\" قرار داده است.

بنابر اين گزارش، سال گذشته شاهنامه بايسنقري به عنوان اولين اثر ايراني در فهرست حافظه جهاني به ثبت رسيد.

115/

انتهای پیام/

کد خبر 138701279