مرمت خانه تاريخي مستوفي در بشرويه

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي ،مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان فردوس از مرمت خانه تاريخي مستوفي در سال جاري خبر داد و گفت: منزل مستوفي که در خيابان ملا عبد الله توني بشرويه واقع شده، از جمله بناهاي با ارزشي است که در دوره قاجاريه ساخته شده است.

کاظم شبنم‌زاده افزود:سبک معماري و بادگيرهاي زيبا و ساباط در جانب شمال شرقي اين سازه و تزئينات گچي در بخش‌هاي ديگر بنا از ويژگي‌هاي بارز منزل مستوفي به شمار مي‌رود.

وي گفت: پلان کلي اين عمارت مستطيل شکل است که ورودي آن در ميانه ضلع جنوب غربي واقع شده و در ضلع شرقي اين عمارت نيز ايواني بزرگ قرار دارد که بر فراز آن سه بادگير عظيم تعبيه شده است.

شبنم زاده ادامه داد:ديوار ضلع غربي عمارت با پنج طاق نماي عميق و مرتفع تزيين شده که اين طاق نماها داراي رسمي بندي‌هايي گچي هستند و در ضلع جنوبي و شمالي بنا، ورودي چند اتاق به چشم مي‌خورد که در بخش بالا و اطراف ورودي‌ها، طاقچه‌ها و طاق‌ نماهايي زيبا ساخته شده است.

وي افزود: در گوشه‌هاي شرقي بنا حوضخانه‌ قرار دارد که فضايي 8 ضلعي داشته و حوض دايره‌اي کوچکي در مرکز آن ساخته شده است که با کلاه فرنگي زيبايي پوشيده شده است.

وي همچنين گفت:در ضلع شمال شرقي منزل نيز که مشرف به کوچه‌اي کم عرض است ساباطي به طول 18 متر ساخته شده که ديوارهاي ساباط با 20طاق نماي ظريف تزيين شده و مصالح به کار رفته در منزل و ساباط مستوفي خشت خام و در سمت‌هايي آجر با ملات گل و گچ است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري شهرستان فردوس ،در ادامه به اقدامات مرمتي و حفاظتي اشاره کرد و گفت: کار مرمت و حفاظت از اين بناي تاريخي از سال‌هاي قبل آغاز شده و در سال گذشته نيز عمليات خاکبرداري و سبک‌سازي بام‌هاي اين بنا انجام شده است.

وي گفت: در سال جاري نيز اعتبار مورد نياز جهت ادامه اقدامات مرمتي و حفاظتي از اين بناي تاريخي اختصاص يافته که به زودي عمليات مربوطه آغاز خواهد شد.


116

انتهای پیام/

کد خبر 1387022327