حفاظت اضطراري و استحکام‌بخشي آتشکده آذربرزين مهر

به گزارش ميراث آريا( CHTN)، محمود بختياري با بيان اين مطلب افزود: اين بنا متعلق به دوره ساساني است که در سال 1380 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

وي اظهار داشت: با توجه به آثار و شواهد موجود، به استناد متون تاريخي و همچنين عقيده باستان‌شناسان اين بنا بقاياي آتشکده آذر برزين مهر است که يکي از سه آتشکده مهم دوره ساساني و متعلق به طبقه کشاورزان بوده است.

بختياري خاطرنشان کرد: در جهت مرمت اضطراري و استحکام‌بخشي اين بناي تاريخي نيروي انساني متخصص امور مرمت آثار تاريخي و کارشناسان باستان‌شناسي به محل اعزام و کارگاه مرمت نيز تجهيز شده است.

همچنين محمدرضا احمدي روحاني کارشناس ناظر شهرستان سبزوار درباره اقدامات صورت‌گرفته در آتشکده برزين مهر گفت: ساماندهي فضاي داخلي آتشکده اعم از نظافت کارگاه ترميم و تثبيت اصولي يافته‌هاي باستان‌شناسي گروه مشترک ايران و لهستان که به صورت ويران درآمده بود، پرکردن گودال‌هاي حاصل از حفاري در پاي ديوارها و پيشگيري از نفوذ آب، رطوبت و ساماندهي فضاي داخلي آتشکده از جمله فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در اين بناي تاريخي است.

وي افزود: جمع‌آوري لاشه سنگ از پاي کوه و اطراف بنا جهت استفاده در ساخت فونداسيون و پايه‌هاي سازه، نگهداري طاق طراحي و ساخت بالابر ريلي جهت حمل وسايل و ابزار کارگاه و تسطيح مسيرهاي دسترسي به قسمت‌هاي مختلف کارگاه‌ها از ديگر اقدامات انجام‌گرفته در اين آتشکده است.

بنابراين گزارش، آتشکده آذر برزين مهر در ميان ارتفاعات شمالي و در ميان روخانه روستاي ريوند در 30 کيلومتري شمال سبزوار واقع شده است./115

انتهای پیام/

کد خبر 1387030218