معرفي 1500نفر از مفاخر در کتاب‌هاي درسي

به گزارش ميراث آريا(chtn)، سيد طه هاشمي، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در همايش معاونان سازمان و رؤساي سازمان استان‌ها پيرامون تبيين سياست‌ها و برنامه‌ها گفت: با تشکيل اين سازمان بسياري از باستان شناسان مي‌توانند به عضويت آن در بيايند و البته درجه علمي آنها نيز تعيين مي‌شود.

وي تأکيد کرد: دستگاه‌هاي عمراني نيز موظف مي‌شوند که براي انجام طرح‌هاي باستان‌شناسي در محدوده پروژه‌هاي خود از کارشناسان اين سازمان استفاده کنند و بسياري از کاوش‌هاي باستان‌شناسي نيز توسط آنها انجام خواهد شد.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشگاه ادامه داد: فعاليت‌هاي بين‌المللي ما وسعت گرفته و در نظر داريم در آينده‌اي نزديک با حضور دانشگاه‌هايي که در کرانه‌هاي خليج فارس عمليات‌هاي باستان شناسي را انجام داده‌اند سمينار خليج فارس را برگزار کنيم.

وي با اشاره به اينکه کشور را به پنج منطقه پژوهشي تقسيم کرده ايم، متذکر شد: هر منطقه شامل چند استان است و در 16 خرداد جلسه منطقه شمال با حضور استان‌هاي شمالي برگزار مي‌شود.

هاشمي تأکيد کرد: مقرر شده در هر استان يک پايگاه پژوهشي داشته باشيم که رابط پژوهشي رئيس اين پايگاه است و با پژوهشکده‌هاي ما در تماس خواهد بود.

وي به طرح‌هاي مختلف پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: 1500 نفر از مفاخر را در سطوح مختلف شناسايي کرده‌ايم و با شوراي عالي انقلاب فرهنگي مکاتبات لازم به عمل آمده تا آنها را در کتاب‌هاي درسي معرفي کنيم.

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي اظهار داشت: در نظر داريم که زندگي‌نامه اين افراد را منتشر کنيم و تنديس آنها را نيز بسازيم.

وي به بحث حوزه تمدني استان‌هاي مرزي اشاره کرد و گفت: شناسايي آثار حوزه تمدني ايران به خصوص در استان‌هاي مرزي از برنامه‌هاي ماست و انتظار داريم که اين استان‌ها در اين امر به ما کمک کنند.

هاشمي با اشاره به کاوش‌هاي باستان‌شناسي تصريح کرد: قراردادهاي لازم براي کاوش‌هاي باستان‌شناسي در محدوده 59 سد در حال ساخت منعقد شده و اينگونه اقدامات يکي از افتخارات ما به شمار مي‌آيد.

وي با بيان اينکه در محدوده سدها بايد اطلاعات لازم باستان‌شناسي تکميل شود، ياد آور شد: تهيه نقشه باستان‌شناسي از ضروريات سازمان ميراث فرهنگي است و تاکنون در 16 استان تهيه اين نقشه آغاز شده ولي در ساير استان‌ها اقدامي صورت نگرفته است.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خطاب به رؤساي سازمان استان‌ها گفت: گمانه‌زني باستان‌شناسي وظيفه‌اي ملي است و ضرورت دارد که اين رشته به صورت متمرکز از سوي سازمان مرکزي انجام شود./106

انتهای پیام/

کد خبر 1387030547