کشف 381 محموله تاريخي- فرهنگي در سال گذشته

به گزارش ميراث آريا( CHTN)، سردار سرتيپ دوم عباسعلي روحي صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: در پي درخواست‌هاي يگان حفاظت مبني بر تهيه 520 دستگاه موتورسيکلت، هم‌اکنون 120 دستگاه در اختيار يگان حفاظت قرار گرفته است و بقيه موتورسيکلت‌ها تا پايان سال جاري تهيه و به يگان حفاظت تحويل داده مي‌شود.

وي افزود: قرار است اين موتورسيکلت‌ها با درنظرگرفتن اولويت‌هاي استاني‌ به يگان حفاظت استان‌هاي مختلف فرستاده شود. ضمن آنکه ساير تجهيزات لازم اعم از سلاح، امکانات آموزشي و بهداشتي نيز به استان‌ها فرستاده مي‌شود.

روحي با بيان اينکه چهار هزار نفر در 207 پايگاه يگان حفاظت و 140 موزه کشور فعاليت مأموريتي مي‌کنند، اظهار داشت: سلاح و مهمات و ساير تجهيزات براساس جداول تهيه شده و اولويت‌بندي تا پايان اين هفته در اختيار پايگاه‌هاي استاني قرار مي‌گيرد.

فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث‌فرهنگي خاطرنشان کرد: در دو ماهه سال جاري 81 محموله فرهنگي_تاريخي از سوي مأموران شناسايي و کشف شده است. همچنين 34 باند قاچاقچي و متجاوز به حريم آثار تاريخي متلاشي شده‌اند.

وي با اشاره به اينکه 25 درصد از اطلاعات کشف باندها و محموله‌ها را انجمن‌هاي دوستدار ميراث‌فرهنگي به ما ارائه داده‌اند،‌ تصريح کرد: در طول اين دو ماه 205 نفر از قاچاقچيان و متجاوزان ميراث‌فرهنگي دستگير شده‌اند.

کاهش 31 درصدي جرم در دوماهه اخير نسبت به دو ماهه سال گذشته از ديگر موضوعاتي بود که روحي به آن اشاره کرد و گفت: در دو ماهه اخير نسبت به دو ماهه سال گذشته 50 درصد افزايش در سرقت،‌ 31 درصد کاهش درحفاري غير مجاز ، 49 درصد کاهش در تخريب آثار فرهنگي و تاريخي، 24 درصد افزايش در کشفيات، ‌88 درصد افزايش در متلاشي کردن باندها و 38 درصد افزايش در دستگيري‌ها مواجه بوده‌ايم.

به گفته فرمانده يگان حفاظت سازمان در سال 1386، 381 محموله آثار تاريخي کشف، 126 باند قاچاق و حفاري غير مجاز و 861 نفر دستگير شدند.

وي گفت: براساس بررسي‌هاي صورت‌گرفته در سال‌هاي 85 و 86، با 51 درصد کاهش در سرقت، 35 درصد کاهش در حفاري غيرمجاز، 28 درصد افزايش در تخريب،‌42 درصد افزايش در کشفيات، 31 درصد افزايش در متلاشي کردن باندهاي قاچاق و 64 درصد افزايش در دستگيري‌ها مواجه بوده‌ايم.

روحي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر تبليغ دستگاه‌هاي فلزياب در روزنامه‌ها و ارتباط آن با حفاري غيرمجاز گفت: در سال گذشته 120 دستگاه فلزياب مجهز به آخرين امکانات در کشور کشف و ضبط شد. ضمن آنکه از نگاه ما نگهداري، ورود، فروش و تبليغات جرم به حساب مي‌آيد. اين در حالي است که براساس قانون تنها استفاده کننده غيرمجاز دستگاه فلزياب مجرم شناخته مي‌شود.

فرمانده يگان حفاظت ادامه داد: در اين زمينه نقص قانون وجود دارد و هم‌اکنون با پيگيري‌هاي سازمان از طريق ارائه لايحه به دولت و بررسي آن در مجلس اميدوار هستيم تا اين نقص قانون نيز برطرف شود.

وي با بيان اينکه با مسوولان وزارت ارشاد نيز در راستاي جلوگيري از تبليغ دستگاه فلزياب در برخي مطبوعات جلساتي برگزار شده است، افزود: تنها برخي از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌هايي که براي انجام پروژه‌هاي عمراني و کارهاي تخصصي علمي نيازمند استفاده از دستگاه فلزياب هستند، مي‌توانند با هماهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از اين دستگاه استفاده کنند.

به گفته فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث‌فرهنگي، مسوولان حراست دستگاه‌ها و وزارت‌خانه بايد نامه‌اي را براي ما ارسال کرده و بعد از تأييد کارشناسان يگان حفاظت اين دستگاه‌ها مي‌توانند از دستگاه فلزياب استفاده کنند.

115/

انتهای پیام/

کد خبر 1387030557