استانداردسازي رشته‌هاي صنايع‌دستي داراي مديريت واحد مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(chtn)و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان گلستان، انوشيروان گرايلي با ذکر اين مطلب افزود: اين رشته‌ها براي اين که براي تدريس در هنرستان‌هاي کار و دانش آماده شوند از نظر شرايط کارگاه، جزوات و زمان تدريس استاندارسازي مي‌شوند. به عنوان مثال کارشناسان اين معاونت تعيين مي‌کنند که هر رشته نياز به چند ساعت آموزش نظري و آموزش علمي دارد.

وي همچنين خاطرنشان کرد: اين معاونت هر ساله و قبل از آغاز سال تحصيلي طي جلسات مشترک با سازمان آموزش و پرورش ميراث آمادگي و امکانات خود را براي برگزاري دوره‌هاي آموزشي رشته‌هاي مختلف اعلام مي‌کند.

گرايلي يادآور شد: دانش‌آموزان هنرستان‌هاي کار و دانش پس از گذراندن دروس عمومي در يکي از رشته‌هاي صنايع‌دستي که علاقمندند، ثبت نام کرده و بخش‌هاي نظري و علمي رشته انتخابي خود را مي‌گذراند تا موفق به کسب ديپلم در يکي از رشته‌هاي صنايع‌دستي شوند.

وي افزود: تراش سنگ، منبت کاري، معرق کاري، سفالگري، ‌درود گري، طراحي سنتي، ‌طلاسازي، گيپور بافي، قلاب بافي، گلدوزي، ‌گلابتون، سرمه دوزي،‌ ابريشم دوزي، تکه دوزي و رو دوزي سنتي رشته هايي هستند که توسط اين معاونت استانداردسازي شده است.

معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان گلستان تاکيد کرد: پيش از اين صنايع‌دستي از سوي سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره فني و حرفه‌اي هر کدام به طور جداگانه اقدام به استانداردسازي و آموزش رشته‌هاي صنايع‌دستي مي‌کردند که خوشبختانه با تدابير اتخاذ شده امر استاندارد سازي صرفا توسط معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي انجام خواهد شد.

وي رشته‌هايي را که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانداردسازي مي‌شود نيز برشمرد: ‌قلم زني، سفالگري، چاپ قلمکار، ‌معرق سنگ، نگارگري، تذهيب تشعير، حصيربافي، خاتم سازي، ‌گره چيني، ‌منبت کاري، ‌آيينه کاري، ‌سازي سنتور، ‌کنده کاري چوب، صحافي، گچ بري، خوشنويسي، مجسمه‌سازي و پوست و چرم رشته‌هاي مذکور هستند.

گرايلي در پايان اضافه کرد: ‌سازمان آموزش و پرورش استان و معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اين سازمان از آينده و سرنوشت فارغ التحصيلان رشته‌هاي کار و دانش در استان غافل نبوده و طي جلسه اخير کارگروه پژوهش و آمار و فناوري اصلاعات دفتر برنامه‌ريزي و بودجه استان، وضعيت اشتغال اين دسته از فارغ التحصيلان و از جمله رشته‌هاي صنايع‌دستي طي سال‌هاي 1375تا 1384 مورد بررسي قرار گرفت و راهکاري‌هاي لازم ارائه شد.

/104

انتهای پیام/

کد خبر 1387041623