مجموعه کليساهاي ارامنه ايران  در کميته ميراث جهاني ثبت شد

عبدالرسول وطن دوست نماينده ايران در کميته ميراث جهاني يونسکو در گفتگو با ميراث آريا(chtn)، گفت: پرونده قره کليسا پس از بررسي در کميته ميراث جهاني يونسکو در کبک کانادا 8 شب يکشنبه 6 جولاي سال 2008 ميلادي به ثبت جهاني رسيد.

عبدالرسول وطن دوست افزود: تمام اعضا کميته ميراث جهاني از تلاش‌هاي ايران براي ارائه و تهيه اين پرونده قدرداني کردند و اين موفقيت بزرگي براي کشور محسوب مي شود.

نماينده ايران در کميته ميراث جهاني اعلام کرد: موضوع قره کليسا يکي از چند موضوعي بود که به عنوان طرح اوليه در اين کميته بررسي شد و پس از ارائه گزارش فني نماينده ايکوموس و دفاع نمايندگاني از کشورهاي مراکش، کانادا، چين و تونس بدون هيچ مشکلي به ثبت رسيد.

لازم به ذکراست قره کليسا از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و 20 کيلومتري شمال شرقي چالدران در کنار روستايي به همين نام واقع شده است. قره در زبان آذري به معناي سياه است و وجه تسميه اين نام سياه بودن قسمتي از کليسا است.

ظاهرا ساختمان اصلي کليسا تماما از سنگ هاي سياه ساخته شده که پس از بازسازي قسمتي از سنگ ها به وسيله سنگ هاي سفيد جايگزين شده است. به احتمال زياد اين عمل به صورت عمدي انجام شده تا آيندگان از شکل و ظاهر اوليه کليسا مطلع باشند.

همچنين اين مجموعه‌ي ثبت‌شده شامل سه کليساي اصلي با نام‌هاي سنت تادئوس، سنت استپانوس، زور زور و چند بناي اطراف آن‌ها، همراه دهکده‌ها و قبرستان است.

ايران پرونده ثبت جهاني قره کليسا را که براي ثبت در فهرست آثار جهاني آماده کرده بود شب گذشته با آرا اعضا در کبک کانادا به ثبت جهاني رساند.


120/

انتهای پیام/

کد خبر 1387041731