کاروانسراي صفوي ده نمک به بخش خصوصي واگذار شد

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي صندوق احيا و بهره برداري از بناهاي تاريخي ، علي ‌اصغر پرهيزگار با بيان اين خبر افزود: 500 ميليون تومان براي مرمت و بهره ‌برداري از کاروانسراي تاريخي ده نمک توسط بخش خصوصي سرمايه‌گذاري شده و از امروز فعاليت اجرايي اين بنا آغاز خواهد شد .

وي زمان تکميل پروژه‌ مرمت کاروانسراي تاريخي ده نمک را يک سال آينده اعلام کرد و تصريح کرد : مدت زمان بهره برداري از اين بناي تاريخي 14 سال است.

پرهيزگار خاطر نشان کرد: اين بنا در مکاني واقع شده است که از لحاظ مطالعات نجومي اهميت بسزايي در سطح کشور داشته و به همين دليل در حال حاضر در پاره‌اي اوقات جهت مطالعات نجومي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود : اين کاروانسرا چهار ايواني بوده و در هر کدام از اضلاع خود يک ايوان دارد و داراي 24 حجره در طرفين است، کاروانسرا کاملاً مرمت شده و الحاقاتي از جمله حوضچه هاي وسط حياط به آن اضافه شده است .

مدير عامل صندوق احيا و بهره برداري از بناهاي تاريخي تصريح کرد: قصر شاه عباس (قصر بهرام) ، قصر حرم سرا ، آب انبار گرمسار ، يخ‌دان‌هاي ساخته شده توسط اهالي و ... از جمله آثار تاريخي پيراموني کاروانسراي ده نمک است، از آثار طبيعي اين منطقه هم مي‌توان به حبله رود اشاره کرد .

يادآور مي‌شود، ، کاروانسراي ده نمک در 40 کيلومتري شرق گرمسار در مسير گرمسار به سمنان و پشت به محور اصلي تهران- مشهد در کنار روستاي ده نمک واقع شده است. اين کاروانسرا متعلق به دوره صفويه است و از تأسيسات وابسته به آن آب انبار و يک يخچال قديمي است. کاروانسراي ده نمک همچنين داراي شترخاني زيبا بوده که دور تا دور کاروانسرا چرخيده است .

کاروانسرا همچنين داراي شاه نشين در قسمت شمالي بوده و داراي چهار سکوي بار انداز در گوشه‌هاي داخلي شترخان و چهار برج در قسمت‌هاي بيروني بنا است .

کنار اين کاروانسرا آب انباري قرار دارد که بناي آن نسبتاً سالم مانده است و نماي زيبايي را به ضلع جنوبي کاروانسرا مي‌دهد، همچنين در نزديکي اين کاروانسرا قلعه‌اي نيز وجود دارد که آثاري از آن به چشم مي خورد .

102/








انتهای پیام/

کد خبر 1387041742