مرمت کاروانسراي صفوي سرايان به اتمام رسيد

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان جنوبي موسوي مسئول نمايندگي سرايان با بيان اين مطلب افزود:اين کاروانسرا که از يادگارهاي عصر صفوي است به همت ميراث فرهنگي طي سال‌هاي اخير مورد مرمت قرار گرفت و با تلاش مسئولين و دست‌اندرکاران امر، در آغاز ماه جاري با تغيير کاربري، حياتي دوباره يافت.

وي افزود:کاروانسراي تاريخي اين شهرستان در گذشته ميزبان و مامن مناسبي براي کاروانيان و رهگذران خسته بوده است. امروزه نيز اين کاروانسرا با توجه به موقعيت ويژه و قرار گرفتن آن در ميان مجموعه تاريخي و آثاري چون مسجد جامع، آب انبار، بازارچه، حمام تاريخي و خانه‌هاي تاريخي، بافت سنتي و تاريخي شهر را تشکيل داده است.

سيد مجتبي موسوي ادامه داد: اين کاروانسرا همانند بسياري ديگر از کاروانسراهاي ايران، دو ايواني با فضاهاي معماري مختلفي همچون: حجره‌ها، ايوانچه‌ها با طاق جناغي، بارانداز و شترخانه است که ايوان ورودي آن با کاربندي تزئين يافته است.

وي اظهار داشت: بسياري از کاروانسراها، خانه‌ها، آب انبارها و اماکن و ابنيه تاريخي کشورمان طي سال‌هاي اخير پس از مرمت و احيا با کاربرهاي مختلف ذو مناسبي از جمله: گردشگري، مسافرتي، خدماتي و به خصوص اداري، مجددا مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سرايان همچنين خاطرنشان کرد: حضور فعال صنعتگران، پيرامون اين بنا و پيش‌بيني راه‌اندازي بازارچه‌ صنايع‌دستي در آينده مي‌تواند رونقي مضاعف به اقتصاد مردم محروم منطقه در اين مجموعه داده و آنرا به جاذبه گردشگري مثبت و موفقي تبديل کند.

در راستاي حفظ، احيا و بهره‌برداري بهينه از ابنيه تاريخي، با تکميل و مرمت کاروانسراي صفويه سرايان، نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سرايان به اين محل انتقال يافت.

116

انتهای پیام/

کد خبر 1387041818