آثار ملي ثبت شده رتبه‌بندي مي‌شوند

فريبرز دولت آبادي در گفتگو با ميراث آريا(chtn) با اشاره به تلاش‌هاي اداره کل بناها و محوطه‌هاي تاريخي اعلام کرد: آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي داراي ارزش ملي شدن هستند اما همه اين آثار از نظر درجه اهميت يکسان نبوده و الزامي است که رتبه‌بندي ميان آنها انجام شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري افزود: سال گذشته قراردادي منعقد شد که براساس آن مقرر شد همه آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي، ظرف يک يا دو سال رتبه‌بندي ‌شوند که از طريق بخش‌نامه‌اي به مديران ابلاغ شد.

دولت‌آبادي تأکيد کرد: منظور از اين رتبه بندي تعيين ميزان مداخله در هر بنا و مشخص شدن حدود و نوع دخل و تصرف مجاز در آن است و به هيچ عنوان اين کار معناي ارزش‌گذاري بناهاي تاريخي را ندارد.

معاون ميراث فرهنگي گفت: طبق اطلاعات موجود از ساير کشورهايي که داراي آثار تاريخي فراوان هستند، معيارهاي ثبت ملي آثار و همچنين ارزش‌ها براي ثبت هر اثر متفاوت است. اما متأسفانه تاکنون در کشور ما همه آثار با يک معيار، رتبه و ارزش واحد ثبت مي‌شوند که اين موضوع بطور حتم صحيح نبوده و مي بايست آثار در اسرع وقت رتبه بندي شوند.

معاون سازمان در پايان تأکيد کرد: پس از انجام کامل اين طرح، براي هر اثر داراي ارزش ملي در هنگام ثبت تعيين رتبه خواهد شد. /120

انتهای پیام/

کد خبر 1387050110