فاز دوم مرمت کليساي وانک اصفهان آغاز شد

به گزارش ميراث آريا(chtn)و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان ؛ \" مهرداد کيهان فر \" افزود : ‌مرحله دوم مرمت تزيينات و تابلوهاي زير گنبد کليساي وانک اصفهان طي قرار دادي در خرداد ماه 1386 با پيمانکار واجد شرايط و نظارت سازمان ميراث فرهنگي آغاز شد.

وي تصريح کرد: در اين مرحله با توجه به تخريب و پوسته شدن شديد رنگ‌ها ،مطالعات فن شناسي شامل انجام آناليزهاي فيزيکي ، شيميايي به روش کلاسيک و دستگاهي ، آسيب شناسي در هر بخش با انجام معاينات فني در محل عکاسي با نور uv انجام آزمايشات تخصصي با روش‌هاي دستگاهي انجام شد.

به گفته معاون ميراث فرهنگي ،سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان ، هم اکنون عمليات اجرايي مراحل حفاظتي – مرمتي زير گنبد آغاز شده است .

کيهان فر اظهار داشت : کليساي آمنا پرکيچ مقدس ، معروف به دير وانک مهمترين کليساهاي تاريخي جلفا از دوره شاه عباس اول صفوي و کليساي جامع ارمنيان اصفهان و جنوب ايران و محل اقامت خليفه ارمنيان اصفهان است .

وي خاطر نشان کرد: مجموعه اين دير، کليساي اصلي و صحن آن ناقوس‌خانه ، کتابخانه ، موزه ، برج ساعت ، اتاق‌هاي مخصوص اقامت اسقف و کشيشان و همچنين تالار اجتماعات و چايخانه است که تمامي اين بناها مجموعا داراي مساحتي بيش از هشت هزار و 731 متر مربع است .

کيهان فر افزود: کليساي مذکور داراي پلاني مستطيل شکل در جهت شرقي – غربي است که سقف وگنبد آن برروي قوس‌هايي که به ديوارهاي کليسا و در ستون بزرگ متصل به ديوارهاي جانبي وصل شده‌اند تکيه دارد .

به گفته وي ، گنبد اصلي کليسا داراي دوازه متر ارتفاع و هشت نور گير است که به صورت دوجداره ساخته شده و از داخل داراي تزيينات منحصر به فردي است .

وي گفت: تمامي قسمت‌هاي داخلي کليسا با گچ پوشانده شده و تابلوها و ديوارنگاره‌هاي تصويري با مضاميني از زندگاني حضرت مسيح (ع) و به تصوير کشيده شدن صحنه‌هايي از کتب مقدس همراه با ساير تزيينات وابسته به معماري اين بنا از جمله تزيينات لايه چيني و طلاکاري ، کاشي‌کاري ، گچبري به شيوه‌هاي مختلف مجموعه اي نفيس از هنرهاي تزييني عصر صفوي در بناهاي مذهبي ارامنه را که جلوه اي بي بديل از همنشيني هنر ارامنه جلفا و مکتب هنر اصفهان است به نمايش مي‌گذارد ./106

انتهای پیام/

کد خبر 1387050111