مرمت بناي تاريخي مصلي پائين در مشهد

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي خراسان رضوي، ابوالفضل مکرمي فر قدمت اين بنا را منسوب به دوره صفوي دانست و افزود: اين بنا در سال 1310 و به شماره 141 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

وي در ادامه افزود: در اجراي برنامه فوق نرده کشي مجموعه مصلي ،ادامه کف سازي محوطه کارگاه مصلي ،مرمت کاشيکاري ايوان ،اجراي ديوار ضلع شمالي ،پي بندي بنا ،بندکشي آجرفرش پشت بام ،انجام زيرسازي پياده رو ضلع شمالي و سنگ فرش آن و اجراي سکوي سنگي ضلع شمالي از اقدامات انجام شده بر روي بناي تاريخي مصلي پائين خيابان مي باشد.

مکرمي فر افزود:در ادامه برنامه‌هاي مرمتي بنا تاکنون 450 ميليون ريال اعتبار براي مرمت اين بنا هزينه شده است و در صورت تخصيص اعتبار در سال جاري مرمت و بازسازي بقيه قسمت‌هاي بنا ادامه خواهد يافت.

لازم به ذکر است بناي مصلي پائين خيابان در بخش شرقي شهر مشهد در حاشيه بلوار مصلي واقع شده است. ساختمان اين بنا از يک ايوان بلند ،دو رواق در طرفين آن و يک گنبد آجري تشکيل شده و داراي کاشيکاري‌ها معرق و مقرنس‌هاي گچي زيبايي است.

شايان ذکر است اين بنا در قديم در خارج از شهر مشهد و در مقابل دروازه پائين خيابان قرار داشته و جهت برگزاري نمازهاي عيدين مورد استفاده قرار مي گرفته است./106

انتهای پیام/

کد خبر 1387050124