يک تدفين استثنايي طي پژوهش هاي باستان شناسي در بم شناسايي شد

انسان شناس هيئت باستان شناسي دارستان- بم در گفت و گو با ميراث آريا (chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: يکي از پروژه هاي باستان شناسي در اطراف و خارج از شهربم در يکي از استقرار هاي دوره مفرغ شناسايي شده. در اين محوطه آثار استقراري مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از ميلاد بوسيله هيئت باستان شناسي دارستان مورد پژوهش قرار گرفته است.

فرزاد فروزانفر گفت: اين تدفين بسيار استثنايي مربوط به اوايل هزاره دوم قبل از ميلاد به صورت کاملا\"جمع شده است . به طوري که بالاتنه طاق باز ولي پاها جمع شده اند، يعني زانوها روي سينه قرار دارند (شبيه جنيني که طاق باز و روبه بالاست).

وي با بيان اين که چنين موقعيتي از تدفين در کاوش‌هاي باستان شناسي بسيار کمياب است اظهار داشت: البته در شمال کشور مشابه چنين تدفيني مشاهده شده اما به اين صورت ديده نشده است.

وي با اشاره به اين که اين اسکلت مربوط به زني تقريبا\"ميانسال بوده است تاکيد کرد: بر اساس شواهد يافت شده هيچ ابزارآلاتي همراه اسکلت يافت نشده است.

فروزانفر با بيان اينکه باستان شناسان معتقدند دفن اسکلت احتمالا از سطح تپه انجام شده و به صورت اتفاقي در محل گمانه لايه نگاري به آن برخورد شده است افزود: البته يک عدد جمجمه تکي نيز طي بررسي اطراف تپه در محل استقرار مشاهده شده است.

او اظهار داشت: بررسي اينکه آيا اين محل يک گورستان بوده يا يک مکان استقراري، توسط هيات باستان شناسي محوطه به سرپرستي عمران گاراژيان سرپرست هئيت باستان شناسي دارستان- بم انجام مي شود.

فروزانفر در پايان تاکيد کرد: با توجه به بررسي هاي انجام شده بر روي دو جمجمه و اسکلت ياد شده به نظر مي رسد در آن محل دو گروه و قوم انساني متفاوت زندگي مي کرده اند . چرا که از نظرهمافولوژي کاملا\" با يکديگر متفاوت هستند.

يادآور مي شود هيئت پژوهش هاي باستان شناسي دارستان از مورخ 27/3/ لغايت 12/5/1387 به فعاليت پژوهشي در مورد پيش از تاريخ بم پرداخته که خبرهاي تکميلي اين پژوهش بنيادي تدريجا مخابره خواهد شد.

118

انتهای پیام/

کد خبر 1387052150