کشف محوطه کارگاهي توليد فلزات در محوطه هاي باستاني دارستان بم

سرپرست هيات باستان شناسان دارستان بم در گفت و گو با خبرنگار ميراث آريا(CHtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: در اين محوطه کارگاهي برخي انواع فلز مانند مس و مفرغ توليد مي شده است به طوري که بر اساس شواهد موجود اين محوطه دربين محوطه هاي جنوب شرقي ايران يکي از غني ترين پايگاه هاي توليد فلز به شمار مي رود.

عمران گاراژيان گفت: بر اساس آخرين بررسي ها و تحقيقات باستان شناسان ، دوره تاريخي کارگاه هاي ياد شده مربوط به حدود 3400 تا 3500 سال قبل از ميلاد است.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر آثار کارگاهي، تعدادي هسته خرما ازلايه نگاري هاي انجام شده يافت شد که در 3400سال قبل از ميلاد درجنوب شرقي ايران از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ چراکه کماکان تنها محصول اين منطقه در زمان معاصرخرما است بنابراين اين داده ها زمينه اي براي پژوهش هاي آينده است.

وي با اشاره به اين که تحقيقات انجام شده و لايه نگاري هاي سطحي بيانگر اين مطلب است که در اين منطقه فلز توليد مي شده اظهار داشت: در يافته هاي بدست آمده اشيائي مانند مهرهاي مشبک فلزي بدست آمد که گستره و عموميت يافتن اين نوع مهرها در نيمه شرقي خاور نزديک مربوط به حدود 2600 تا 2100 پيش از ميلاد است.

اين متخصص باستان شناسي پيش از تاريخ شرق ايران تصريح کرد: اين مهره هاي مشبک از نظر مطالعات باستان شناسي از اهميت ويژه اي برخوردار است چراکه نشانگر مالکيت و نظام مبادلات دوره مس- سنگي و مفرغ است.

گاراژيان با بيان اين که مهرهاي ياد شده داراي نقوش هندسي هستند تاکيد کرد: نوع نقوش نسبت به گونه هاي جديدتر که نقوش اسطوره اي دارند نشانگر قديمي تر بودن آن ها مي تواند باشد.

وي با بيان اين که نمونه مشابه اين مهره ها در نيمه شرق ايران شناخته شده وگاه نگاري آنها مربوط به 2400 قبل از ميلاد است تاکيد کرد: اين در حالي است که بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده توليد مهره هاي مشبک فلزي محوطه کارگاهي يادشده مربوط به حدود 3400 تا 3500 سال قبل از ميلاد صورت گرفته است.

به گفته سرپرست هيات باستان شناسان محوطه هاي دارستان بم : ازديگر يافته هاي بدست آمده در اين محوطه تاريخي مي توان به يک مورد اسکلت و يک عدد جمجمه اشاره کرد که البته هنوز مطالعات انسان شناختي بر روي اين دو يافته تکميل نشده بنابراين نمي توان درباره گاه نگاري آنها اظهار نظر دقيقي ارائه کرد.

اين باستان شناس در پايان افزود: البته در کنار يافته هاي فلزي در محوطه کارگاهي يادشده ، تعدادي اشياء تزئيناتي بدست آمد که به نظر مي رسد مربوط به تزئينات زنانه بوده باشد./118

انتهای پیام/

کد خبر 138707051