محوطه ميراث جهاني پاسارگاد  حفاظت و معرفي مي شود

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي سيد مهدي موسوي در اين نشست با اشاره به مشترکات تاريخي و فرهنگي و سوابق همکاري‌هاي مشترک از ديرباز تاکنون خواستار تقويت فعاليت‌هاي فرهنگي پژوهشي بين دو کشور شد.

سرپرست پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انجام پروژه‌هاي باستان‌شناسي و مطالعات مربوط به آسيب‌شناسي و حفاظت از آثار سنگي را از جمله فعاليت‌هاي پژوهشي مشترک بين دو کشور برشمرد و همکاري‌هاي صورت گرفته در تخت جمشيد و ارگ بم را در زمره مهمترين تلاش‌هاي صورت گرفته عنوان کرد.

موسوي آثار معماري ايتاليا را در زمره کارهاي برجسته هنر جهاني ذکر کرد و تعامل فرهنگي را بهترين راه شناخت تفاهم بين ملتها دانست.

جوزپه پوري يتي دبير کل وزارت ميراث و فعاليت‌هاي فرهنگي ايتاليا نيز در اين نشست نقاط مشترک تاريخي فرهنگي بين دو کشور و ظرفيت‌هاي قابل توجه انجام پروژه‌هاي مشترک را مورد تاکيد قرار داد و آمادگي کشورش در زمينه آغاز فعاليت‌هاي پژوهشي در زمينه باستان شناسي، مرمت اعلام کرد.

وي مستندسازي محوطه پاسارگاد با استفاده از پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي روز، تحقيقات آسيب‌شناسي و تعريف شيوه‌هاي حفاظتي بلند مدت را از جمله زمينه‌هاي همکاري بيان کرد.

حفاظت بازدارنده و مراقبت از مجموعه‌هاي موزه‌اي اعم از ظرفيت‌سازي و اجراي روش‌هاي بازدارنده با به اجرا درآوردن طرح نمونه حفاظت و نگهداري اشياي موزه‌اي از ديگر موضوعات مورد توافق حاضران در اين نشست محسوب مي‌شود.

بزرگداشت شخصيت‌هاي فرهنگي از قبيل باستان‌شناسان، مرمت‌گران، ايران‌شناسان فعال، در حوزه‌هاي فرهنگي ايتاليا و ايران، مرمت برج يک مجموعه تاريخي ارگ بم از جمله موارد مطروحه و توافق حاضران در اين نشست بود.

گفتني است قرار شد موضوعات مورد بحث و بررسي اين ديدار در قالب دو تفاهم نامه جداگانه تهيه و پس از بررسي طرفين و به امضاء رسيدن آن اجرايي شود./120

انتهای پیام/

کد خبر 1387080726