به گزارش ميراث آريا(chtn) يکي از موضوعات مهمي که با آغاز هر سال تحصيلي جديد مورد توجه قرار مي‌گيرد و در آموزش و پرورش و ساير رسانه‌ها به آن پرداخته مي‌شود بحث تغذيه دانش آموزان است .

به رغم تمام تلاش‌هايي که در اين زمينه صورت گرفته است اما متاسفانه در اين مورد ساختاري عمل نمي‌شود و فقط جنبه محدوديت دانش آموزان را در مدارس ايجاد کرده است.

اما لازم است توجه داشته باشيم که تغذيه دانش‌آموزان تنها محدود به بوفه مدارس نمي‌شود که با مشخص کردن اقلام قابل عرضه در مدارس بتوانيم اصول تغذيه صحيح را به آن‌ها بياموزيم و در اين راستا آموزش تغذيه صحيح به دانش‌آموزان از طرف مدارس و خانواده‌ها نکته‌اي است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

توضيح دادن در مورد بيماري‌هاي ناشي از مصرف انواع محصولات و تنقلات کاذب که با وجود برخورداري از استاندارد‌هاي لازم اما از کيفيت برخوردار نيستند مي‌تواند در اين زمينه تاثير گذار باشد.

برگزاري دوره‌هاي آموزشي در مدارس و دعوت کردن از پزشکان، کارشناسان و متخصصان تغذيه، معرفي محصولات و تنقلاتي که کودکان را از آن‌ها منع مي‌کنيم و بيان آسيب‌ها و بيماري‌هاي که در صورت مصرف اين محصولات ممکن است به آن‌ها مبتلا شوند مطمئنا بهتر از سفارش کردن آن‌ها به خوردن نان و پنير و مغزگردو خواهد بود.

بهتر است به جاي اينکه به آن‌ها توصيه کنيم شلغم پخته را جايگزين انواع و اقسام شکلات کنند در مورد مضرات مصرف شکلات براي آن‌ها بگوئيم.

اگر به آن‌ها توصيه مي‌کنيم که دوغ را جايگزين نوشابه کنند بهتر است پيش از بازگو کردن خواص دوغ براي آن‌ها توضيح دهيم که نوشابه چيست، چه ترکيباتي دارد و بالطبع آن چه مضراتي ؟ در مورد بيماري قند خون و پوکي استخوان که در نتيجه مصرف نوشابه ممکن است در آينده به آن‌ها مبتلا شوند و پيامدهاي ناگوار اين بيماري‌ها توضيح دهيم ؟

اگر آن‌ها را از خوردن چيپس منع مي‌کنيم بهتر است پيش از هرچيز توضيح دهيم که چيپس چه مضراتي دارد ؟ روغن سوخته و مانده چيست ؟ چه تاثيري بر سلامتي انسان مي‌گذارد ؟ اگر مي‌گوئيم که چيپس سرطان‌زا است پس بهتر است بگوئيم که سرطان چيست؟ انواع سرطان کدام است؟ درمان سرطان به چه صورت است؟ از شيمي درماني و عواقب آن بگوئيم.

چنانچه اين مسائل براي دانش آموزان کاملا باز شده باشد در اين صورت حتي اگر تمام اين محصولات در بوفه مدارس عرضه شوند گرچه خود را از خوردن اين قبيل محصولات منع مطلق نمي‌کنند اما آگاهانه‌تر به سمت آن‌ها مي‌روند./115‌

انتهای پیام/

کد خبر 1387081360